Välj marknad
12 apr 2019 14.08
  • Pressmeddelande

Kobelco visar upp automatiserad grävmaskin och Engcon tiltrotator på Bauma

På mässan Bauma 2019 visar en av världens största grävmaskinstillverkare, Kobelco Construction Machinery, i samarbete med Engcon och Leica Geosystems upp en automatisk gräv och tiltrotator-funktion.

– Det är en spännande lösning som vi tagit fram tillsammans, säger Krister Blomgren, vd på Engcon Group.

Ett av världsledande tiltrotatortillverkaren Engcons ledord är ”One Step Ahead” och det befästes i ordets rätta bemärkelse på årets upplaga av Bauma, där de visas upp i samband med lanseringen av en unik världsnyhet.

Kobelco Construction Machinery Europe B.V. (KCME), Engcon och Leica Geosystems visar nu upp världens första tiltrotator-kompatibla grävsystem på en Kobelco SK210LC-10 grävmaskin. Systemet kombinerar den senaste 3D Machine Control (3DMC) -tekniken från Leica Geosystems med den ledande tiltrotator-tekniken från Engcon.

Kobelco och Engcon har, tillsammans med Leica Geosystems, utvecklat systemet för att automatiskt styra bommens rörelse upp och ner, position, tilt och rotationsvinkel på skopan med en enda spak-rörelse. Systemet är väldigt flexibel, vilket gör att föraren kan välja mellan Auto Boom Control, Auto Bucket Control, Auto Tilt Control och Auto Rotation Control eller en kombination av allt som krävs för att ge föraren maximal kontroll.

– Vi har tillsammans arbetat fram den här funktionen som vi tycker är väldigt spännande. Samarbetet har flutit på fantastiskt bra och det var kul att se den engcon-utrustade grävmaskinen med all automatik på mässan. Den får fantastiskt mycket uppmärksamhet och många positiva reaktioner, säger Krister Blomgren, vd på Engcon Group.

Baumamässan är världens största mässa inom bygg- och anläggningsindustrin. Under 7 dagar samlas drygt en halv miljon besökare, över 3 000 utställare och närmare 1 500 journalister.

– Baumamässan är verkligen ”the place to be” för alla inom bygg- och anläggningsbranschen. För oss är det givet att befinna oss där. Det är otroligt givande att möta alla intresserade och visa upp oss själva och våra produkter, säger Krister Blomgren.

En fullständig europeisk lansering av Kobelcos automatiska gräv- och tiltrotatorsystem planeras till första kvartalet 2020.

Det automatiska grävsystemet finns att se i drift i Kobelcos utomhusmonter nr: FN.1016

Engcon finns i utomhusmonter nr: FM.708/3 och Leica Geosystems i Hall A2 monter 137.

Mediakontakt Kobelco: +44 165 268 00 60 eller email kobelco@rbpagency.com

Mediakontakt Engcon: +46 70 529 96 32 eller email sten.stromgren@engcon.se

Mediakontakt Leica Geosystems: +41 417 27 89 60 eller email penny.boviatsou@leica-geosystems.com

404 - Sidan kunde inte hittas

Vi hittade inte sidan du letade efter.

Ett fel uppstod

Prova att ladda om sidan för att se om felet uppstår igen.

Ett fel uppstod

Vi kunde inte ansluta till internet, se till att du har en fungerande nätverksanslutning.