Välj marknad
13 mar 2019 09.00
  • Pressmeddelande

Engcon lanserar ny serie lågflödeskrävande markvibratorer för grävmaskiner – kan drivas via tiltrotatorn

Den världsledande tiltrotatortillverkaren Engcon tar nu ett stort steg framåt vad gäller markvibratorer för grävmaskiner. Under 2019 lanseras en helt nyutvecklad serie av lågflödeskrävande markvibratorer som kan drivas via en tiltrotator. Detta kommer enligt Engcon öka användningsområdet markant och göra grävmaskinerna ännu effektivare och säkrare.

Engcon har sedan slutet av 90-talet tillverkat markvibratorer för grävmaskiner, men problemet har tidigare varit att de krävt ett så pass högt hydraul-flöde, att de inte kunna kopplas direkt på tiltrotatorns extrauttag. Detta har medfört att markvibratorerna inte kunnat roterats fritt. Nu har Engcon löst det problemet genom en helt nyutvecklad serie av lågflödeskrävande markvibratorer.

– Vi vet att kombinationen markvibrator och grävmaskin är idealisk eftersom det bidrar till en stor förbättring av arbetsmiljön för de markarbetare som annars går och styr markvibratorer nere i schakterna som kan vara av väldigt varierande art, säger Johan Johansson, konstruktör och projektledare för Engcons nya markvibratorserie.

Ökar säkerheten

Johan Johansson berättar att det handlar om tre modeller: PC3500, PC6000 och PC9500, där modellnamnet betyder ”Plate Compactor” samt vilken packningskraft i kg respektive markvibrator har.

– En annan stor fördel med markvibrator på en grävmaskin är att säkerheten för markarbetarna ökar markant. Exempelvis vid packning nere i djupa schakt är risken stor att vibrationerna från markvibratorn gör så att schakten kollapsar och personer begravs av tunga jordmassor, menar Johan Johansson.

Förutom minskad risk för personskada och förbättrad arbetsmiljö går Engcons markvibratorer att använda för att packa lutningar där traditionell markvibrering med rullvältar eller handmanövrerade markvibratorer inte är möjlig. Det kan vara allt från vanliga vägslänter till packning kring brostöd, erosionsskydd runt vattendrag med mera.

Nya markvibratorserien PC3500 kommer visas upp skarpt i Engcons monter (Nr: FM.708/3) på mässan Bauma 2019 i München den 8-14 april.

404 - Sidan kunde inte hittas

Vi hittade inte sidan du letade efter.

Ett fel uppstod

Prova att ladda om sidan för att se om felet uppstår igen.

Ett fel uppstod

Vi kunde inte ansluta till internet, se till att du har en fungerande nätverksanslutning.