Välj marknad
21 nov 2018 13.33
  • Pressmeddelande

Engcon lanserar kabelskopa för större grävmaskiner

Det blir allt vanligare att grävmaskiner i 30-tonsklassen utför arbeten som tidigare gjordes av mindre grävmaskiner eller som branschen själv benämner dem, servicemaskiner. Detta innebär allt större krav på en varierad utrustning och för att möta dessa krav lanserar nu den världsledande tiltrotatortillverkaren Engcon kabelskopan CB29, för grävmaskiner 27-31 ton.

Lanseringen av Engcons nya kabelskopa CB29 kommer innebära många fördelar för såväl beställare som entreprenörerna.

– Vi har förstått att beställarna inte alltid vill betala frakt och timmar för flera maskiner om det är så att de kan nyttja den stora maskinen, som ofta finns på ett större byggprojekt eller vägbygge. Det är ju även det omvända för entreprenören, som har grävmaskinen på ett projekt. Om hen kan få ut fler timmar på maskinen så är det ju win-win, säger John Lundqvist, produktutvecklare på Engcon.

Utnyttja ståtiden på större grävmaskiner

John Lundqvist menar att det ofta är en grävmaskin i 30-tonsklassen som börjar med avtäckning och urgrävnng på ett bygg- eller vägprojekt och de får ibland lite ståtid då de väntar på en lastbil, material eller annat. Då kan de nyttjas till annat som planering, kabelgrävning med mera.

Om det inte uppstår någon ståtid kan det ändå bli billigare att nyttja 30-tonnaren, än att frakta dit ytterligare en maskin. Framförallt om det inte gäller några större projekt som ska utföras.

– Vi tror inte detta koncept kommer ersätta servicemaskinerna i 15-20 tonsklassen, ofta hjulgrävmaskiner för de gör ofta ett fantastiskt jobb med sin smidighet och flexibilitet. Vi och våra kunder ser CB29 som ett bra komplement att nyttja när tillfälle ges, säger John Lundqvist.

Engcon meddelar att kabelskopan CB29 är kraftigt byggd och förstärkt med höghållfast slit- och skärstål i kvalité upp till 500 Brinell. CB29 kan utrustas med valfri infästning men som standard finns de med S70-, S80- och S2-fästen.

CB29 finns för omgående beställning för alla marknader.

404 - Sidan kunde inte hittas

Vi hittade inte sidan du letade efter.

Ett fel uppstod

Prova att ladda om sidan för att se om felet uppstår igen.

Ett fel uppstod

Vi kunde inte ansluta till internet, se till att du har en fungerande nätverksanslutning.