Välj marknad
05 nov 2018 09.43
  • Pressmeddelande

Engcon tiltar nu automatiskt med Trimble – ger ökad effektivitet

Engcon, världsledande tillverkare av tiltrotatorer, har tillsammans med grävsystemstillverkaren Trimble utvecklat en funktion som gör att skopan automatiskt håller rätt lutning. Det innebär att grävmaskinisten endast behöver tänka på att hålla rätt höjd och roteringsplan. Med funktionen kommer kundernas effektivitet och lönsamheten öka ytterligare.

Engcon och Trimble har i många år arbetat med att integrera och dra nytta av varandras produkter och egenskaper. De senaste åren har företagens kunder kunnat använda Engcons Positioning System (ePS) tillsammans med Trimbles grävsystem Earthwork. Det har inneburit att föraren guidats samtidigt som skopans exakta position visats i den skärm som sitter i grävmaskinshytten.

Nu tar företagen nästa steg i samarbetet genom att Trimble nu erbjuder automatisk tiltfunktion på Engcons tiltrotatorer från storleken EC209 och uppåt med ePS roteringssensor samt DC2 styrsystem i kombination med sitt grävsystem Earthworks, som inkluderar GS5x0-sensorer samt mjukvaruversion v1.7.0. eller nyare. För att guidningen och den automatiska styrningen ska tillåtas kräver Trimble att kunderna har rätt antal licenser.

- Samarbetet med Engcon har fungerat väldigt bra och arbetet med den automatiska tiltfunktionen är ett mycket lyckat projekt, säger Fredrik Eklind, Product Manager Machine Control, Civil Engineering and Construction Division på Trimble.

- Marknadens krav på produktivitet, lönsamhet och automatik inom entreprenad ökar och genom att kunna kombinera både tiltrotator och grävsystem i en automatisk tiltfunktion så kommer vi se inte bara en reaktion på marknadens krav utan också en ökad komfort för operatörerna, säger Fredrik Eklind.

Integration av DC2 skapar nya möjligheter

Ytterligare en funktion som kunden får med kombinationen av Engcon och Trimble är att Engcons styrsystem DC2 kommer göras tillgängligt för nedladdning direkt i Trimbles android display via Trimble App Central. Det innebär att det är möjligt att få fjärrsupport direkt via den stora Trimble-displayen och grävsystemets internetuppkoppling. Därmed blir DC2 helt oberoende av vilken typ av telefon kunden har.

- Detta är ett stort steg för att bli plattformsoberoende och Trimble har varit väldigt lyhörda i utvecklingsarbetet säger Peter Huczkowsky, utvecklingsansvarig för Engcons styrsystem och den som drivit projektet tillsammans med Trimble.

Automatisk tiltfunktion beräknas vara färdig för leverans från mitten av november.

Systemkrav för automatisk tiltfunktion med Engcon och Trimbles produkter:

Trimble grävsystem:
Earthworks med GS5x0 sensorer samt mjukvaruversion v1.7.0. eller nyare. Inga tidigare hybridsystem stöds

Engcon tiltrotatorer:
Alla tiltrotormodeller från EC209 och uppåt med ePS roteringssensor och styrsystemet DC2.

För frågor angående Trimble:

Fredrik Eklind

Mobile +46 72 08 39 559
Email fredrik_eklind@trimble.com

För produktfrågor angående Engcon:

Peter Huczkowsky

CIO & Head of Development Control Systems
Mobile +46 70 529 96 07
Email peter.huczkowsky@engcon.com

404 - Sidan kunde inte hittas

Vi hittade inte sidan du letade efter.

Ett fel uppstod

Prova att ladda om sidan för att se om felet uppstår igen.

Ett fel uppstod

Vi kunde inte ansluta till internet, se till att du har en fungerande nätverksanslutning.