Välj marknad
23 maj 2017 08.55
  • Pressmeddelande

Engcon förbättrar automatisk koppling för hydrauliska verktyg

Nu uppdaterar Engcon sin "fullhydrauliska" lösning EC-Oil, som möjliggör att säkert koppla hydrauliska verktyg automatiskt utan att behöva lämna förarplatsen. Den stora nyheten i uppdaterade EC-Oil är en helt nyutvecklad elkontakt av så kallad kniv-modell med ökat antal kontaktytor, vilka också flyttats upp överst i kopplingen för att bättre skyddas från olja och smuts.

EC-Oils nya elkontakt har 12 kraftiga stift (6 + 6) som gör den ännu kraftfullare än föregångaren, dessutom har uppdaterade EC-Oil hårdtestats under vintern 2016/2017 med cirka 100 000 kopplingar i varierade miljöer med bland annat smuts, saltvatten och snö. Testerna har säkerställt att uppdaterade EC-Oil klarar riktigt tuffa arbetsmiljöer.

– Testresultaten har varit enbart positiva, berättar John Lundqvist, testansvarig på Engcons utvecklingsavdelning i Strömsund.

Unik kilform möjliggör maximal kontakt

John Lundqvist berättar vidare att varje stift i kontakten är kilformat och vid inkoppling skjuts de in cirka 20 mm i kopplingshonan, som är fjäderbelastad. Detta ger en rensande effekt med maximal kontakt i alla lägen, vilket minskar risken att maskinen tappar den elektriska kontakten med verktyget.

– Vi vill dessutom påminna om hur robusta våra oljekopplingar till EC-Oil är, säger John Lundqvist och berättar att varje rörlig kopplingsdel (hona+hane) innehåller en tätande O-ring som sitter lättåtkomligt, vilket underlättar vid underhåll. Det är också den enda O-ringen på EC-Oil; istället tätas kopplingarna i övrigt genom sin smarta koniska form.

– Den enkla och robusta konstruktionen gör också EC-Oil till marknadens mest prisvärda lösning för fullhydrauliska redskapsfästen, tillägger John Lundqvist

Leverans av uppdaterade EC-Oil börjar juni 2017

Uppdaterade EC-Oil kommer byggas till Engcons säkra redskapsfäste Q-Safe i storlekarna QS45, QS50, QS60, QS70 och QS80, för grävmaskiner mellan 6-33 ton. Först ut blir QS60 och de första leveranserna beräknas till mitten av juni redan i år, därefter kommer övriga storlekar införas löpande under sommar och höst 2017.

404 - Sidan kunde inte hittas

Vi hittade inte sidan du letade efter.

Ett fel uppstod

Prova att ladda om sidan för att se om felet uppstår igen.

Ett fel uppstod

Vi kunde inte ansluta till internet, se till att du har en fungerande nätverksanslutning.