Velg markedsområde og språk
  • Spain
  • South Korea
13 jan 2021 15.59

Sikkerheten må prioriteres enda mer!

«Optimistisk trodde jeg at alle i bygge- og anleggsbransjen ser på sikkerhet som det aller viktigste. At sikkerhet trumfer lønnsomhet og effektivitet»

Det ser dessverre ikke slik ut. I 2020 har 30 personer omkommet på jobb i Sverige, noe som viser at vi har en lang vei å gå med tanke på nullvisjonen. Jeg mener bestemt at om man våger å satse på ny teknologi og stille høyere krav til hverandre, så vil man få sikrere og tryggere arbeidsplasser, som DESSUTEN blir mer lønnsomme og effektive.

Jeg hadde håpet at 2020 ville bli året der man fikk på plass endringene som skal til for å redusere antallet ulykker på svenske arbeidsplasser, men slik ble det ikke. Vi vil nok alle huske 2020 som året da Covid-19 slo knockout på verden i stedet. Dette må imidlertid ikke stoppe sikkerhetsarbeidet. Vanlige ulykkesårsaker er tidspress, manglende fokus, uvant personell eller bytte mellom ulike typer gravemaskiner. Det er i disse situasjonene teknologien må få fotfeste. Derfor utvikler Engcon smarte løsninger som eliminerer brukerfeil og forebygger ulykker – det skal ikke være mulig å gjøre feil! Løsningene som gjør en forskjell og bidrar til at alle får komme hjem til familien etter arbeidsdagens slutt, må bli standard i bransjen. Vi må øke bevisstheten rundt sikkerhetsspørsmål på arbeidsplassen. Ulykkene er i dag et alvorlig og faktisk unødvendig problem i gravebransjen.

Engcon har utviklet markedets sikreste system, som varsler med både lyd- og lyssignaler hvis man kobler et redskap feil. Føreren må da sette redskapet helt ned på bakken for å kunne løsne det, en funksjon Engcon er helt alene om å tilby. I sortimentet har Engcon også et standardisert låsepanel som betyr at føreren styrer redskapslåsingen på samme måte, uansett gravemaskinmodell. Det kan høres rart ut, men det hender faktisk også at gravemaskiner av samme merke har ulike opplegg for viktige funksjoner. Dette kan sammenlignes med at man finner gass- og bremsepedalen på forskjellige steder avhengig av hvilken bilmodell man kjører.

Siden 2013 har jeg ivret for at bransjen burde bli enige om en felles nullvisjon. Så da kollegaene mine foreslo at vi burde starte et globalt sikkerhetsinitiativ, «Dig Smart. Dig Safe», for å skape debatt og fremheve bruken av smart teknologi for å forebygge ulykker, tenkte jeg først at det føltes unødvendig. Men når jeg ser tilbake og erkjenner hvor lite vi har oppnådd på sju år, innser jeg at vi må ta debatten videre. Målet med initiativet er å få på plass en bransjevedtatt nullvisjon for antallet graveulykker. Det vil åpenbart ta tid.

Engcon kan ikke endre bransjen alene. Andre produsenter må også utvikle sikrere produkter, store aktører må stille strengere sikkerhetskrav i anbudene, og ikke minst må entreprenørene investere i sikre produkter.

Hvis det ikke er nok, stiller vi oss positivt til reguleringer fra myndigheter. Men det må til syvende og sist skje gjennom felles innsats fra alle berørte parter. Det er jeg overbevist om. Sammen klarer vi dette!

Stig Engström, eier og grunnlegger av Engcon, som siden 2013 har engasjert seg sterkt i sikkerhetsspørsmålet.

Ulrica Hellström, engcon Group | +46 [0]72 236 32 00