Velg markedsområde og språk
  • South Korea
10 des 2020 17.02

Engcons millioninvestering i Strömsund ferdig
– øker kapasiteten med nytt kontorbygg

Engcon har investert millioner i et helt nytt kontorbygg med et areal på over 400 kvadratmeter fordelt på to etasjer. Bygningen er oppført i tilknytning til de eksisterende produksjonslokalene i svenske Strömsund. Investeringen er et ledd i å skape forutsetninger for videre vekst.

Her om året innviet Engcon et helautomatisk anlegg i Strömsund for bearbeiding og herding av stammer til hovedproduktet, tiltrotatoren. Nå fortsetter Engcon å ruste opp for fremtiden, samtidig som de styrker sin svenske base.

– Engcons hjerte ligger i Strömsund, noe det vil fortsette å gjøre. Den internasjonale ekspansjonen har økt behovet for kontorlokaler, og for å kunne håndtere den videre veksten, har vi nå bygget ut, sier Krister Blomgren, adm. dir. i Engcon Group.

For 30 år siden grunnla Stig Engström Engcon i jämtlandske Strömsund, og selskapet er i dag verdensledende produsent av tiltrotatorer for gravemaskiner. På begynnelsen av 2000-tallet begynte Engcon å satse internasjonalt, og selskapet har nå blitt et internasjonalt konsern med avdelinger over hele verden.

I dag har Engcon etablert salgsselskaper i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Storbritannia, Benelux, Frankrike, Tyskland, Nord-Amerika, Australia, Korea, Japan samt en fabrikk i Polen. Engcon-konsernets hovedkontor og hovedproduksjon finner vi fortsatt i Strömsund, og her har de også samlet alle økonomiske og administrative funksjoner for de ulike Engcon-selskapene. Dette gir et behov for større kontorlokaler.

– Det føles kjempegodt at vi nå har to moderne kontoretasjer på 204 kvm hver her i Strömsund. På bakkeplan er det kontorer og grupperom, og i andre etasje finner vi gjestearbeidsplasser samt et større konferanseområde. Dette er for å tilfredsstille Engcons videre behov og sikre at vi står godt rustet for fremtiden, sier Mikael Persson, adm. dir. i eiendomsselskapet Engcon Real Estate, som inngår i Engcon Group.

Krister Blomgren stemmer i og sier:

– I de nye lokalene vil avdelingene Design og Konstruksjon sitte sammen. Så nå sitter de nær hverandre, men også nær selve produksjonen og kjernen i virksomheten. Med denne investeringen skaper vi enda bedre forutsetninger i arbeidet med å nå ut til hele verden med tiltrotatoren.

Byggearbeidet er utført av det lokale selskapet Abrahamsson Bygg AB. Byggekostnadene beløper seg til ca. 8,5 millioner svenske kroner.

Ulrica Hellström engcon Group | +46 [0]72 236 32 00