Velg markedsområde og språk
  • Spain
  • South Korea
08 des 2020 16.15

Nullvisjon i gravebransjen krever et felles krafttak – alle må forstå risikoen med skuffer som faller av

Siden Engcon lanserte Non Accident Generation i 2013, har selskapet ledet an arbeidet med å øke sikkerheten i gravebransjen. 7 år senere er det fortsatt altfor få aktører som helhjertet har engasjert seg i sikkerhetsspørsmålet. Engcons mål er en nullvisjon for ulykker som skyldes at skuffen løsner på grunn av uriktig håndtering. Det er en lang vei å gå, og derfor fortsetter sikkerhetsinitiativet «Dig Smart. Dig Safe» også i år. Flere må utvikle og bruke smarte løsninger som eliminerer ulykkene.

I fjor startet Engcon et globalt sikkerhetsinitiativ, «Dig Smart. Dig Safe», for å fremme bruken av smart teknologi for å forebygge ulykker. Målet med initiativet er å skape diskusjon rundt sikkerhetsproblemet og en bransjebevisst nullvisjon for ulykker som skyldes at skuffen løsner på grunn av uriktig håndtering.

– Fjorårets sikkerhetsinitiativ, «Dig Smart. Dig Safe», slo så godt gjennom at det ble skrevet hele 38 inngående artikler i medier over hele verden, fra våre nordiske medier til medier i Europa, Nord-Amerika og Asia, sier Ulrica Hellström, markedssjef hos Engcon. Men veien til endret atferd er lang, så vi viderefører initiativet til vi ser at sikkerhetsspørsmålet tas på alvor over hele verden.

Norge er et av landene der man har tatt problemet på alvor. Maskingrossistforbundet i Norge har tatt et viktig skritt i riktig retning ved å gi ut anbefalinger om å stille strengere sikkerhetskrav enn de man finner i de internasjonale standardene. Det norske entreprenørselskapet Veidekke krever sikre redskapsfester på alle gravemaskiner over 5 tonn som de leier inn fra og med 1. januar 2020. I år følger den svenske fagforeningen SEKO opp med en digital sikkerhetskonferanse. Der vil Engcon presentere sitt sikkerhetssystem, og maskinforhandleren Maskinia vil fortelle hvorfor de velger å utstyre gravemaskinene med sikre produkter.

– En nullvisjon for ulykker på grunn av fallende skuffer er en utfordring som noen få aktører ikke kan klare å løse. Nå må alle berørte aktører engasjere seg. Så vi vil trolig gjenta opplegget «Dig Smart. Dig Safe» i mange år fremover, sier Ulrica Hellström før hun avrunder:

– Parallelt med arbeidet med å skape diskusjon, utvikler og lanserer vi smarte løsninger som eliminerer brukerfeil og ulykker. Vi forsøker i så stor grad som mulig å gjøre sikkerhetssystemer til standardløsninger, noe som betyr at gravemaskinføreren får dem med på kjøpet. På denne måten vil ikke kostnaden komme i veien for å investere i en sikker arbeidsplass. I høst begynte vi å levere et smart låsepanel og en sikker låsefunksjon under tiltrotatoren som kostnadsfri standard, og dette kan man enkelt beskrive som et automatisk bremsesystem på en bil. Vi hjelper føreren med å gjøre det rette. Vi kan forhåpentligvis tilby en oppfølger til våren.

Faktaboks:
Engcon har jobbet med sikkerhetsspørsmål i flere år uten mye respons. Derfor tok de i 2019 initiativet til «Dig Smart. Dig Safe», som resulterte i dusinvis av artikler i ulike land. Kampanjefilmen er sett av over 42 000 personer. Arbeidet med nullvisjonen fortsetter. Les mer på https://engcon.com/no_no/a-eie-en-engcon/sikkerhet.html

Ulrica Hellström, engcon Group | +46 [0]72 236 32 00