Velg markedsområde og språk
  • South Korea
24 sep 2020 18.54

Engcon North America tar neste skritt på vekstreisen

Til tross for den krevende situasjonen øker interessen for Engcons produkter i Nord-Amerika. Antallet forespørsler har gått opp etter den svært vellykkede deltakelsen under Conexpo, årets største bransjemesse som gikk av stabelen i Las Vegas. Veksten har ført til at Engcon North America (Engcon NA) nå flytter inn i nye og større lokaler som er bedre tilpasset virksomheten, blant annet med større lagerplass.

Engcon NA fortsetter å vokse til tross for at den pågående pandemien har forårsaket et av de mest krevende kvartalene i moderne tid. Interessen for Engcons produkter er fortsatt svært stor, og alt taler for at salget vil ta seg ytterligere opp i løpet av 2020.

– Engcon North America er i en ekspansiv fase akkurat nå. Vi hadde en stor vekst i 2019 og en svært vellykket deltakelse under Conexpo, en av verdens største bransjemesser. Der fikk de besøkende prøvekjøre gravemaskiner utstyrt med engons tiltrotator og andre smarte produkter. Interessen for produktene våre har bare økt siden den gang, noe som gjør at vi nå legger inn et høyere gir med en ny sjef for Engcon NA og nye lokaler, sier Anders Smith, regionsjef i Engcon.

Ny sjef for Engcon North America
Morten Solgaard, ny adm. dir. i Engcon NA, kommer rett fra den svenske buss- og lastebilprodusenten Scania, der han de siste 22 årene har hatt ulike stillinger, hovedsakelig innen salg og service. Han kjenner også bransjen og de strenge kravene som stilles til leverandørene.

Forventningene til den nye sjefen i Engcon NA er at han med erfaring og lederskap skal være en viktig brikke i den videre ekspansjonen på de nordamerikanske markedene.

– Vi har flyttet både kontorene og sentrallageret til et nytt anlegg i Hamden, Conneticut for å kunne håndtere den videre veksten. De nye lokalene på ca. 1200 m² er tre ganger så store som de forrige. Men først og fremst er den nye bygningen tilpasset for virksomheten, sier Anders Smith.

Økt etterspørsel
Til tross for pandemien ligger Engcon North Americas akkumulerte ordreinngang for juni i år 50 prosent høyere enn forrige år. Det har vært en økning i salget til både små og store bedrifter og til gravemaskiner av alle størrelser. I motsetning til i fjor, da de hovedsakelig solgte til små maskiner, selges det i år til hele størrelsesspekteret fra 1,5 – 33 tonn.

– Det er et enormt potensial for å effektivisere gravearbeid i Nord-Amerika. Det kommer alle aktørene til gode om gravemaskinene blir mer effektive, miljøvennlige og sikrere. Og det blir de med Engcons tiltrotator og smarte tilbehør. Vi satser på å «Change the world of digging» og håper at så mange som mulig kaster seg på, sier Anders Smith.

Engcon Nord-Amerikas nye adresse:
2666 State St. 9, Hamden, CT 06517, United States of America

Ulrica Hellström, engcon Group | +46 [0]72 236 32 00