Velg markedsområde og språk
  • South Korea
18 sep 2020 17.39

Sterk sommer for Engcon – vokser på flere markeder

Konsekvensene av Covid-19 er ennå ikke over, men sommerens salg har gitt Engcon positive indikasjoner. Den uventede omsetningsøkningen i juni og juli betyr at engcon nå setter inn overtidsressurser for å rekke å produsere og levere de bestilte produktene.

Engcon er et av mange selskaper som ble rystet da Covid-19 slo inn med full kraft i vår. Engcon måtte avbryte årets største messe en dag tidligere, samtidig som salgsvolumene varierte stort i løpet av våren. Engcon er kjent for sin gode økonomistyring og satte umiddelbart inn en tiltakspakke med oppsigelser, innstramminger, budsjettjusteringer og tøffe prioriteringer for å effektivisere prosessene og arbeidsmetodene.

Salgstallene for sommeren ble imidlertid bedre enn fryktet, noe som betyr økt ordreinngang og en opptrapping av produksjonen.

– For oss er det svært viktig å drive selskapet på en seriøs og langsiktig måte. I usikre tider gjør vi alt vi kan for å minimere effektene om vi skulle havne i det verst tenkelige scenarioet, sier Krister Blomgren, adm. dir. i Engcon Holding, og fortsetter:

– Men det viste seg ganske raskt at mange gravemaskinførere rundt om i verden fortsatte arbeidet med vedlikehold av jernbaner, motorveier, skogbruk og byggevirksomhet, til tross for pandemien. Vi vet at produktene våre bidrar til samfunnsnyttige virksomheter, og disse prioriteringene rundt om i verden har selvsagt vært svært gunstige for oss som selskap. Dette har bidratt stort til salgstallene våre.

Totalt tapte Engcon Group ca. 14 prosent akkumulert for juli sammenlignet med fjoråret, samtidig som salget har økt med 18 prosent på markedene utenfor Norden.

– Det man må huske, er at det er de øvrige markedene som er under høyt trykk akkurat nå, samtidig som det fortsatt går tregt i våre normalt sterkeste markeder her i Norden.

Engcon har imidlertid sett en større forsiktighet rundt store investeringer, men kan samtidig konstatere at det er mange gravemaskinførere som knapt rekker over alle oppdragene for tiden. De som har råd, gjør dermed det smarte trekket å investere i nedgangstider for på denne måten å være rustet for oppgangen.

– Å investere i en tiltrotator effektiviserer gravearbeidet betydelig, noe som også betyr bedre forutsetninger for å rekke over flere oppdrag i hektiske perioder. Det er smart å utstyre virksomheten, uansett om man er en lokal entreprenør eller et stort globalt selskap, sier Krister Blomgren.

Engcon har selv en rekke prioriterte aktiviteter for å utvikle virksomheten videre og komme sterkere ut på den andre siden av krisen.

– Vi har for eksempel nettopp valgt leverandør for et nytt forretningssystem, som en del av en beslutning vi tok for over et år siden. Strategien er å effektivisere prosessene og gjøre smarte investeringer for å bli enda bedre. Omsetningen i sommer har vært god, og vi er forsiktig optimistiske selv om vi ikke har hørt det siste om koronaviruset ennå, sier Krister Blomgren.

Markedene som har hatt stor salgsøkning i år, er Nord-Amerika (USA og Canada), Danmark, Storbritannia og Australia.

Ulrica Hellström, engcon Group | +46 [0]72 236 32 00