Velg markedsområde og språk
  • South Korea
17 jul 2020 11.34

Suksess for Engcons digitale livevisning

Fordi alle maskinmessene rundt omkring i verden er avlyst – eller utsatt – i år, valgte Engcon å arrangere en egen digital livevisning av sine nøkkelprodukter. Produktvisningen ble spilt inn på «messeområdet» ved hovedkontoret i svenske Strömsund, og livesendingene ble deretter vist frem av Engcon-ansatte på de ulike hjemmemarkedene.

For mange industribedrifter er kundemøter og messer viktige for kundepleien og salget. Men COVID-19 har gjort at messer avlyses eller utsettes over hele verden. Det å delta på messer og selv arrangere gravedager, har lenge vært en del av Engcons viktigste aktiviteter for å komme nærmere kundene. Dette er spesielt populært med teknologiske produkter som gjør gravemaskinen enda mer effektiv, da messene gir Engcon mulighet til å vise hvordan de fungerer og gravemaskinførerne mulighet til å teste.

Engcons digitale messe var en måte å tilfredsstille behovet på i en tid med isolering, og interessen fra gravemaskinførerne var stor.

– Vi ser hvordan gravemaskinførere over hele verden har fortsatt å jobbe i disse turbulente tidene. Det blir selvsagt et deilig avbrekk i hverdagen med en livesending om produkter som kan forenkle det daglige arbeidet. Chattefunksjonen gjorde at seerne kunne kommunisere direkte, på sitt eget språk, med sitt lokale Engcon-kontor, sier Ulrica Hellström, markedssjef hos Engcon, og fortsetter:

– Vi bygde opp et messeområde i Strömsund ved hovedproduksjonen. Der viste vi frem produktene i en demokjøring med en gravemaskin. Vi koblet de lokale salgs- og serviceteamene fra de ulike landene til kontrollstudioet i Sverige, og sendte alt på Facebook Live. Så fransktalende gravemaskinførere fikk en presentasjon av produktene på fransk av våre franske kollegaer, og så videre. Det er viktig for oss å opprettholde den lokale og kundenære relasjonen.

Grunnarbeidet var tidkrevende, men da det var gjort, kunne den direktesendte messen, med små justeringer, kjøres i alle land der Engcon er representert, sammen med de ulike Engcon-teamene over hele verden. Først ut var den internasjonale digitale livevisningen, som gikk av stabelen i Storbritannia den 14. juni kl. 20.00 (CEST).

– I konkurranse med det fine været deltok 220 personer under livesendingen med livechat, men i ettertid har hele 7300 personer sett sendingen. Uken etter den internasjonale sendingen landet vi det første salget som et direkte resultat av opplegget. Alle Facebook-sidene til Engcon har fått et løft i form av nye følgere, og vi har fått svært positive tilbakemeldinger fra bransjen.

– Internt hadde vi ikke de største forventningene før den første livesendingen, men den positive responsen fra seerne ga virkelig mersmak for å digitalisere markedsføringen ytterligere. Engcon ser nå muligheter til å bruke denne teknologien også i tiden som kommer, for eksempel for å nå ut bredt med produktlanseringer, sier Ulrica Hellström.

Totalt for alle sendingene har 24.000 personer sett initiativet som gikk under navnet «Engcon 360».

Engcon 360 VIDEO: https://youtu.be/t-nerYgYZr8

Totalt antall avspillinger av de digitale sendingene:

UK: 7300

FR: 4700