Velg markedsområde og språk
11 jul 2020 12.50

Engcon legger frem positivt resultat for 2019
– og øker nettoomsetningen med 13 prosent

Engcon Groups nettoomsetning landet på drøyt 1,3 milliarder svenske kroner, som er en økning på 13 prosent sammenlignet med året før. Det er tiende året at omsetningen øker. Fjoråret utmerker seg også med priser, etableringer på nye markeder og strategiske veivalg for fremtiden. Etterspørselen etter Engcons produkter har dessuten økt jevnt og trutt.

I 2019 landet Engcon Groups nettoomsetning på 1 349 553 000 SEK (1 195 319 000 SEK), med et driftsresultat på 194 590 000 SEK (192 413 000 SEK), som er en redusert fortjenestemargin fra 16 prosent i 2018 til 14,5 prosent i 2019.

– Det er selvsagt deilig å kunne legge frem årsregnskapet for 2019 med et positivt resultat. Vi begynte å merke konjunktursvingningene allerede om høsten, men etableringsstrategien for nye markeder har bidratt sterkt til økt nettoomsetning. Det gir oss ressurser til å takle de tøffere tidene som kommer, sier Krister Blomgren, adm. dir. i Engcon Group.

Engcon har hatt en stabil økning i mange år. Selskapet vokser i Frankrike, USA og Nederland, og etablerer nye kontorer i Australia og Korea i 2020. Sentralt har selskapet fokusert på kompetansetilførselen gjennom rekruttering av nøkkelpersoner for å stå rustet for fremtiden med videre utvikling.

– Vi vil fortsatt ha en vekststrategi, hovedsakelig med organisk vekst på nye markeder. Vi ser et raskt voksende marked for tiltrotatorer over hele verden, sier Krister Blomgren.

Engcons strategi for de neste årene ligger fast med fortsatt vekst, økt effektivitet og et tydelig engasjement for å utvikle gravemaskinførernes hverdag.

– Vi gikk inn i 2020 med et godt driftsår i ryggen. Men Covid-19 har også rammet oss, og salget har variert sterkt i løpet av våren. Men vi opprettholder kursen ved å legge oss enda nærmere sluttkundene, for å fortsette å være førstevalget som leverandør av tiltrotatorer for gravemaskinførere over hele verden.

VIDEO: https://youtu.be/uJQeh1-bNm0

Høydepunkter 2019:

• Det investeres for 90 millioner kr i produksjonsanlegget i Strömsund, Sverige
  • Kåres til et av Sweden’s Best Managed Companies første gangen prisen deles ut
  • Antallet medarbeidere passerer 300 personer
  • Kåres av det svenske forretningsmagasinet Di til Mestergaselle for 10 år med kontinuerlig vekst
  • Lanserer Team Engcon, et internt helsefremmende initiativ for å styrke helsen til medarbeiderne
  • Kjører verdensomspennende kampanje, «Dig Smart. Dig Safe», for økt sikkerhet på arbeidsplassene
  • Nettoomsetningen passerer 1,3 milliarder kr