Velg markedsområde og språk
03 mar 2020 14.13

Et vellykket helseinitiativ av Engcon

– Suksess for Team Engcon i årets Vasalopp

Når Vasaloppets vinteruke for 2020 nå er over, kan engcon konstatere at satsingen på Team engcon har vært en suksess. Nesten 20 medarbeidere fra selskapet stilte opp til Vasaloppets ulike renn, og for en av teamets eliteløpere, paraidrettsutøveren Zebastian Modin, ble det en konkurranse å minnes. Med Emil Jönsson, Jerry Ahrlin og Robin Bryntesson ved sin side gjennomførte Zebastian søndagens Vasalopp på 5 timer og 44 minutter.

Til tross for at det har vært snømangel og mye mildvær i vinter, kunne arrangøren gjennomføre det 96. Vasaloppet i rekken. Med mål om å skape et sterkere selskap og øke interessen for mosjon og helse, fikk alle ansatte i Engcon i år mulighet til å bli sponset av selskapet og i like farger gjennomføre de ulike rennene som en del av Team Engcon, som i flere år har vært selskapets representasjonsteam under Vasaloppet. Da Vasalopp-uken var over på søndag, hadde Engcon blitt representert av nesten 20 medarbeidere, fordelt over ulike renn i uken. Det deltok blant annet tre lag (15 personer) fra Engcon under fredagens stafett.

– For oss er personalet helt klart det viktigste vi har, og vi er avhengige av at de har det bra. Som selskap må man ha denne innsikten og jobbe med tiltak som styrker trivselen til de ansatte. Team Engcon er et slikt initiativ, og jeg er svært imponert over innsatsen og håper at det har gitt flere lyst til å komme i gang. Neste år hadde det vært gøy med enda flere medarbeidere på startstreken, sier Stig Engström, Engcons grunnlegger og eier, som på søndagen gjennomførte det siste Vasalopp-rennet med en tid på 7 timer og 3 minutter.

I år var ikke Team Engcon bare representert av medarbeidere ute i løypene, men også av et langrennsteam bestående av den norske langrennsløperen Laila Kveli, Strömsund-skiløperen Magnus Näslund, Nils Persson og Zebastian Modin. Med tidligere skiprofiler som Emil Jönsson, Jerry Ahrlin og Robin Bryntesson som ledsagere gjennomførte Zebastian Modin, en av Sveriges mest fremgangsrike paraidrettsutøvere med medaljer fra både Paralympics og VM, sitt første Vasalopp noensinne. Og det på tiden 5 timer og 44 minutter, en prestasjon han selv er fornøyd med.

– Jeg visste ikke helt hva som ventet, da jeg tidligere bare har konkurrert i renn på 42 km på rulleski og 40 km på langrennsski. Med tanke på det, og de dårlige forholdene, må jeg si meg fornøyd med innsatsen, sier Zebastian Modin.

Laila Kveli kom i mål på tiden 5 timer og 53 minutter, Nils Persson på tiden 4 timer och 28 minutter og for Magnus Näslund stoppet tiden på 4 timer og 43 minutter. Jerry Ahrlin, en del av Team Engcon og en av Zebastians ledsagere under rennet, sier følgende om medarbeidernes og Zebastians innsats:

– Det var imponerende å se hvordan alle gikk årets renn. Det var helt klart utfordrende i dag, men likevel gikk alle mer eller mindre med et smil om munnen. Jeg er veldig glad og stolt over å være en del av dette laget, og jeg synes at alle medarbeidere i Engcon, sammen med alle i Team Engcon, skal strekke seg litt ekstra i dag.

Arbeidsgiveren har et ansvar
For Engcon er satsingen på helse selvsagt, og Vasaloppet er en perfekt måte å vise det på. Målet er at Team Engcon skal utvikle seg videre og bli en naturlig del av hverdagen i selskapet.

– Hvis vi skal fortsette å ligge et hestehode foran konkurrentene og beholde vår verdensledende posisjon, må vi få alle til å bevege seg, da vi vet at det har betydning for prestasjonen i jobben. Her har vi som arbeidsgiver et stort ansvar. Uansett hvilke forutsetninger og tidligere erfaringer man har, er alle medarbeidere velkomne til å bli med på dette initiativet. Jeg både tror og håper at satsingen på Team Engcon har vekket interesse for disse tingene og at flere ser verdien av denne typen aktiviteter. Kanskje vi også har inspirert andre bedrifter til å følge etter? Det hadde vært morsomt, sier Mikael Persson, personalsjef i Engcon.

Fotograf:
Jonathan Ström