Velg markedsområde og språk
  • Spain
  • South Korea
05 feb 2020 10.46

Engcon feirer 30 år – tiltrotatorens reise fra garasjen på det svenske tettstedet Lidsjöberg til sentrale Manhattan

Da Stig Engström for første gang kom over et hurtigfeste for gravemaskiner som kunne snurre og vippe, innså han umiddelbart at produktet ville revolusjonere gravebransjen. I 1990 startet han selskapet Engcon, og 30 år senere omsetter Stig Engströms livsverk for mer enn en milliard svenske kroner. Det verdensledende selskapet har i dag produkter i alle verdens hjørner.

Engcon – «Engström Construction» – fyller 30 år i år. Alt begynte i garasjen til Stig Engström på hjemstedet Lidsjöberg, 70 km nordvest for Strömsund i Nord-Sverige. Der bygde Engström selv ulike prototyper, som deretter ble testet av lokale entreprenører. Selv om han var overbevist om at produktet hadde et enormt potensial, var det en krevende jobb å overbevise andre om dette og å få konseptet til å fungere.

– Det var en utrolig tøff start med både tekniske og økonomiske utfordringer. Til å begynne med gjorde jeg store tekniske justeringer på produktet, og da var jeg helt avhengig av å få testet produktene ute hos entreprenørene. Det var en del tekniske problemer, samtidig som jeg måtte få inn kapital. Etter noen år begynte produktene å fungere bedre, og stadig flere innovative entreprenører oppdaget hvilken revolusjon tiltrotatoren var. Det er takket være deres støtte og tålmodighet at vi er der vi er i dag, sier Stig Engström.

Hovedkontoret, fabrikken, det svenske salgsselskapet og de fleste administrative funksjoner ligger fortsatt i Strömsund, og slik vil det forbli, ifølge Stig Engström, som har et stort lokalt hjerte. Men i dag har Engcon ytterligere en fabrikk i Polen og salgsselskap i Finland, Danmark, England, Nederland, Belgia, Frankrike, Tyskland, USA og Australia, og man har planer om å starte salg i Korea i løpet av våren. Øvrige markeder i verden, for eksempel, Østerrike, Sveits, Baltikum, Spania og Italia, håndteres av vårt internasjonale salgsselskap.

– Akkurat nå er vi i ferd med å avslutte en større handel med leveranse til sentrale Manhattan. For 30 år siden kunne jeg knapt drømme om at jeg skulle ha et selskap som omsatte for mer enn en milliard kroner med over 300 ansatte i flere enn ti land, sier Stig Engström.

Selve 30-årsjubileet vil bli markert gjennom ulike aktiviteter i løpet av året. Det vil merkes under Conexpo – Conagg i Las Vegas i mars og Svenska Maskinmässan i juni. Selve feiringen skjer den 9. juli når Engcon inviterer alle innbyggerne i Strömsund til et show. Og den 10. juli er det åpent hus på fabrikken med omvisning, aktiviteter, kake, filmvisning og taler.

– Nå ser vi frem til de neste 30 årene! Hvem vet hvor tiltrotatorene våre snurrer da, sier Stig Engström og ler.

Se teaser om Engcon 30 år her: https://youtu.be/qzxFsfx1avw