Velg markedsområde og språk
  • South Korea
03 feb 2020 07.42

Engcon en viktig del av verdens første Cat® 330 med skjær

Tiltrotatorprodusenten Engcon er en viktig komponent i byggingen av verdens første Cat® 330 Next Gen med skjær. Bak spakene på den unike gravemaskinen sitter Kristoffer Westman fra Sundbergs Åkeri, som nå har fått økte muligheter i arbeidet. Ikke minst gjennom kombinasjonen av skjær og tiltrotator.

I slutten av 2018 lanserte Caterpillar neste generasjons gravemaskiner i 30-tonnsklassen – 330 og 330 GC. Da Sundbergs Åkeri i begynnelsen av 2019 skulle velge utstyr til sin nyanskaffede Cat® 330 Next Gen, valgte de blant annet tiltrotator og planeringsskuff fra Engcon. Med et spesialbygd skjær fra Nyströms Verkstadsservice i Edsbro har Sundbergs Åkeri nå en verdensunik gravemaskin som vil gi selskapet store effektivitetsforbedringer i veibyggingen.

– Tidligere øste vi inn masse som jeg så jevnet ut med skuffen, men nå kan jeg planere massen med skjæret. Det betyr at jeg ruller massen foran bladet, noe som gjør at større steiner havner nederst og den finere massen øverst. Det gjør også at det blir lettere å justere veien før grusingen, sier Kristoffer Westman.

En vellykket kombinasjon
Det har ikke vært vanlig å bruke tiltrotator på gravemaskiner som bygger skogsveier, men for Kristoffer har det så langt bare vært fordeler, og da spesielt i kombinasjon med skjæret.

– Jeg har bare rukket å kjøre et par hundre timer, men det er slik en gravemaskin skal være. Tiltrotatoren supplerer skjæret svært godt, da jeg kan bruke den til å rotere planeringsskuffen slik at den fungerer som en vinge ytterst på skjæret. Det gjør at jeg enten kan styre jorden inn eller ut fra veikanten, sier Kristoffer Westman.

Kristoffer Westman sier videre at den nye Cat® 330-maskinen også er utstyrt med Engcons automatiske hurtigkoblingssystem EC-Oil.

– Med EC-Oil tar det meg bare 10 sekunder å hekte av tiltrotatoren og koble på tannskuffen når jeg trenger ekstra brytekraft. Helt uten at jeg trenger å forlate førerhuset for å koble slanger eller annet, sier Kristoffer.

Den nye gravemaskinen brukes nå under byggingen av en ny skogsvei vest for Örnsköldsvik nord i Sverige. Styringen av skjæret skjer via Engcons proporsjonale spaker MIG2, noe som betyr at Kristoffer ikke trenger å bytte grep for å grave eller bruke skjæret. Også beltestyringen er koblet til Engcons styresystem DC2 og MIG2-spakene.

Se video her:

Kontakt Sundbergs Åkeri