Velg markedsområde og språk
  • South Korea
13 sep 2019 08.57

Doosan og Engcon satser på Europa sammen

Doosan og Engcon har inngått en avtale om utvidet samarbeid i Europa. I høst leveres de første Doosan-gravemaskinene som er klargjort fra fabrikken til å utstyres med Engcons tiltrotatorer, styresystemer og fester.

Samarbeidet innebærer at gravemaskinprodusenten Doosan vil klargjøre sine gravemaskiner i Europa for styresystemer, fester og tiltrotatorer fra tiltrotatorprodusenten Engcon. De første tiltrotatorklargjorte Doosan-gravemaskinene ruller ut i løpet av høsten 2019.

– Fordelen for sluttkundene er at de får en mye raskere leveranse, siden gravemaskinen allerede er klargjort for Engcons tiltrotatorer. Vi jobber hele tiden med å forbedre servicen, og dette er et viktig skritt i den retningen, sier Krister Blomgren, adm. dir. i Engcon.

En tiltrotator kan effektivisere gravearbeidet med opptil 50 prosent. I tillegg er faktorer som økt sikkerhet og mindre miljøpåvirkning sterke argumenter for å bruke tiltrotatorteknologien. Flere og flere markeder ser potensialet i Engcons produkter og hvordan de effektiviserer og utvikler arbeidet. Det langsiktige målet er å utvide samarbeidet fra å bare gjelde Europa til å omfatte hele verden.

– Våre produkter har lenge begrenset seg til Norden, men nå ser vi at Europa begynner å åpne seg for å bruke tiltrotatorer og våre systemer. Da er klargjorte gravemaskiner en praktisk måte å nå ut til flere sluttkunder på, sier Krister Blomgren, adm. dir. i Engcon.

Både Doosan og Engcon ser på gravemaskinen som en redskapsbærer som erstatter andre maskiner. Ved å bruke et automatisk hurtigfeste i kombinasjon med en tiltrotator, blir det enkelt å bytte redskap, noe som gjør arbeidet mer fleksibelt og effektivt.

Kevin Lynch, kommunikasjonssjef i Doosan Infracore Europe Marketing, sier:

– Vi er glade for å kunne bruke Engcon som en av våre samarbeidspartnere for styresystemer og tiltrotatorer. På grunn av den sterke veksten i dette markedet, vil samarbeidet gjøre oss bedre rustet til å møte etterspørselen fra forhandlere og kunder.

Samarbeidet innebærer også at Doosan og Engcon vil delta på ulike messer og arrangementer sammen. Det første offisielle arrangementet de vil delta på, er Quarry Days utenfor Praha i Tsjekkia 17. - 19. september. Arrangementet er for spesielt inviterte forhandlere fra hele Europa, der de får prøve ulike maskiner, lære mer om ny teknologi og stille spørsmål om produktene.

Video Doosan + Engcon: https://youtu.be/iEldGUC1MKA