Velg markedsområde og språk
  • South Korea Korean
  • International English
19 mar 2019 07.00

Engcon investerer 90 millioner i nye maskiner – tredobler produksjonskapasiteten

Den verdensledende tiltrotatorprodusenten Engcon skal de neste tre årene investere til sammen 90 millioner kroner i toppmoderne CNC-maskiner, som et svar på den store interessen ute i markedet. Med de nye maskinene på plass vil Engcon kunne produsere 22 000 tiltrotatorer i året, noe som er tredobling sammenlignet med i dag.

Engcon fortsetter den eksplosive veksten, og for å møte den økende interessen ute i markedet, satser selskapet stort på produksjon ved å investere i nye CNC-maskiner og lokaler. Et datastyrt og helt robotisert produksjonsanlegg skal hjelpe Engcon med å dekke den store etterspørselen.

– De nye maskinene vil først og fremst brukes til å bearbeide de støpte stammene til tiltrotatorene. Vi ser for oss store effektivitetsforbedringer med denne investeringen, og ifølge våre beregninger vil vi tredoble produksjonskapasiteten. Det vil gi oss enda flere fordeler over konkurrentene, sier Krister Blomgren, adm. dir. i Engcon Group.

Tidligere er en del av CNC-arbeidet blitt utført av en rekke leverandører på forskjellige steder. De nye maskinene som Engcon investerer i nå, vil bli håndtert og driftet av det lokale selskapet Strömsunds Kvalitetslego, noe som gjør det lettere for engcon å kontrollere produksjonskjeden.

– Dette er selvsagt svært bra for oss i et rent produksjonsmessig perspektiv, da vi får bedre kontroll over hvordan produksjonen forløper. Men det er også bra for Strömsund i et større perspektiv, da vi sikrer at vi beholder den nødvendige kompetansen på stedet. Det er her hovedproduksjonen skal skje på lang sikt, og da må vi satse på den beste teknologien, sier Krister Blomgren.

Fabrikken ble innviet 19. mars.