Velg markedsområde og språk
  • South Korea
06 mar 2019 08.00

Engcon lanserer lettere gaffelstativ

– gir bedre sikt og øker lastvekten til gravemaskiner

Engcon, verdensledende produsent av tiltrotatorer som øker gravemaskinens effektivitet, lanserer nå et lettere hydraulisk gaffelstativ. Dette betyr forbedret tipplast og økt lastvekt for gravemaskiner i mellomklassen på 6–12 tonn.

Gaffelstativ for gravemaskiner er et stadig mer populært redskap, og kombinert med tiltrotator øker nytten betraktelig. I mange tilfeller erstatter gravemaskinen en hjullaster eller truck, da den kan losse og laste varer fra lastebiler, løfte paller med gods på byggeplasser, m.m. Med tiltrotator trenger ikke gravemaskinen stå på samme nivå som pallen som skal løftes, da man kan tilte og rotere gaflene til riktig posisjon. Man trenger heller ikke like mye plass som når en hjullaster eller truck skal losse eller laste, for gravemaskinen kan stå på samme sted og losse og laste.

– Med tanke på den økte bruken av gaffelstativ for gravemaskiner, har vi også sett et økt behov for å tilpasse dem til mindre gravemaskiner. Til dette har vi utviklet GHH1200L (Light), sier Johan Johansson, konstruktør hos Engcon.

Johan Johansson sier at fokuset på økt lastvekt både handler om kapasitet og sikkerhet:

– Det nye gaffelstativet er over 100 kg lettere enn forgjengeren, og det er en betydelig forskjell for en gravemaskin som veier 6 tonn og som utnytter hele rekkevidden til maskinen. I tillegg til at det nye gaffelstativet er lettere, er også sikten blitt bedre ved at denne har en lavere ramme enn forgjengeren.

Engcons nye og lettere gaffelstativ GHH1200L kommer i to versjoner. En med maksimal last på 2900 kg og en med lastvekt på 4700. Begge beregnet med TP500 (maksimal last 500 mm ut på gaffelen) og standardfeste QS45, men kan også bestilles med andre innfestinger. GHH1200L har hydraulisk styring av gaflene og er som standard forberedt for automatisk oljekoppling EC-Oil.

Lansering skjer i forbindelse med bygg- og anleggsmessen Bauma 2019 i München 8. – 14. april, og den vil da være klar for bestilling omgående.