Velg markedsområde og språk
  • South Korea
28 feb 2019 09.00

Engcon oppgraderer sorteringsklypene
– tilpasses for den nye generasjonen tiltrotatorer og gravemaskiner

Engcon, som er verdensledende produsent av tiltrotatorer, kunngjør at de oppgraderer og tilpasser stein- og sorteringsklypene til den nye generasjonen tiltrotatorer og dagens gravemaskiner.

Det er nå 15 år siden Engcon lanserte SK – stein- og sorteringsklyper – og det har i årenes løp blitt et stadig mer vanlig tilbehør for å gjøre gravemaskinene enda mer fleksible og effektive. Med tiden har tiltrotatorene utviklet seg og fått nye vektklasser, og gravemaskinene har blitt sterkere. Derfor tilpasser Engcon nå klypene til dagens krav ved å forsterke og gjøre dem mer tilpasset for tilbehør.

– I tillegg til at de nye klypene forsterkes og tilpasses bedre for den nye generasjonen tiltrotatorer og gravemaskiner, vil vi også klargjøre dem bedre for passende tilbehør, sier Johan Johansson, konstruktør hos Engcon Group.

Johan Johansson sier at gripearmene blir tette slik at de lettere skal holde på mindre materialer som ellers renner ut mellom gripearmene, og at de som standard vil være klargjort for montering av dekkende sideplater. Dette vil ifølge Johansson gjøre det enkelt å lage en gripeskuff av stein- og sorteringsklypene.

Som tidligere vil innfestingene være skrudd og klargjort for Engcons automatiske oljekobling EC-Oil, alle ledd utstyres med ekspanderbolt for å redusere slark, skjærstålet blir skrudd for enkel utskifting og de vil være klargjort for montering av gravetenner. De nye klypene kommer i seks ulike størrelser for å passe på gravemaskiner fra 1,5 til 33 tonn.

Først ut i den nye klypeserien blir SG12 med et gripeareal på 0,34 m2, som vil passe på gravemaskiner fra 6–12 tonn. Produksjonen forventes å starte sommeren 2019, men du vil allerede kunne se Engcons nye stein- og sorteringsklype under Bauma-messen 2019.