Velg markedsområde og språk
  • Spain
  • South Korea
21 nov 2018 13.46

Engcon lanserer kabelskuff for større gravemaskiner

Det blir stadig vanligere at gravemaskiner i 30-tonnsklassen utfører arbeid som tidligere ble gjort av mindre gravemaskiner eller, som bransjen selv kaller dem, servicemaskiner. Dette innebærer stadig større krav til variert utstyrt, og for å kunne tilfredsstille disse kravene lanserer nå den verdensledende tiltrotatorprodusenten Engcon kabelskuffen CB29 for gravemaskiner på 27 – 31 tonn.

Lanseringen av Engcons nya kabelskuff CB29 vil gi en rekke fordeler for både sluttkundene og entreprenørene.

– Vi har skjønt at sluttkunden ikke alltid vil betale frakt og timer for flere maskiner hvis det er slik at de kan bruke den store maskinen, som man ofte finner på større bygge- eller veiprosjekter. Det samme gjelder jo for entreprenøren som har gravemaskinen på prosjektet. Hvis han kan få flere timer på maskinen, så er jo det vinn-vinn, sier John Lundqvist, produktutvikler hos Engcon.

Utnytte dødtid for større gravemaskiner

John Lundqvist sier at det ofte er en gravemaskin i 30-tonnsklassen som starter med av- og utgraving på et bygge- eller veiprosjekt, og de får noen ganger litt dødtid når de venter på en lastebil, materialer eller annet. Da kan de brukes til oppgaver som planering, kabelgraving osv.

Hvis det ikke oppstår noen dødtid, kan det likevel bli billigere å bruke 30-tonneren enn å frakte inn enda en maskin. Først og fremst hvis det ikke er snakk om større prosjekter.

– Vi tror ikke at dette konseptet vil erstatte servicemaskinene i klassen 15 – 20 tonn, som ofte er hjulgående gravemaskiner, da de ofte gjør en fantastisk jobb med sin smidighet og fleksibilitet. Vi og kundene ser på CB29 som et bra supplement når det er aktuelt, sier John Lundqvist.

Engcon kunngjør at kabelskuffen CB29 er kraftig bygget og forsterket med høyholdfast slite- og skjærstål i kvalitet opptil 500 Brinell. CB29 kan utstyres med valgfri innfesting, men leveres som standard med S70-, S80- og S2-fester.

CB29 er tilgjengelig for omgående bestilling for alle markeder.