Velg markedsområde og språk
  • South Korea
05 nov 2018 10.23

Engcon tilter nå automatisk med Trimble – gir økt effektivitet

Engcon, verdensledende produsent av tiltrotatorer, har sammen med gravesystemprodusenten Trimble utviklet en funksjon som gjør at skuffen automatisk holder riktig vinkel. Det betyr at gravemaskinføreren bare trenger å tenke på å holde riktig høyde og rotasjonsplan. Funksjonen gjør at kundene kan øke effektiviteten og lønnsomheten ytterligere.

Engcon og Trimble har i mange år jobbet med å integrere og dra nytte av hverandres produkter og egenskaper. De siste årene har kundene deres kunnet bruke Engcons Positioning System (ePS) sammen med Trimbles gravesystem Earthwork. Dette har veiledet føreren samtidig som han har sett skuffens nøyaktige posisjon på skjermen i førerhuset på gravemaskinen.

Nå tar selskapene neste skritt i samarbeidet ved at Trimble nå tilbyr automatisk tiltfunksjon på Engcons tiltrotatorer når de kombineres med gravesystemet Earthworks med GS5x0-sensorer og programvareversjon v1.7.0. eller nyere. For at veiledningen og den automatiske styringen skal kunne brukes, krever Trimble at kundene har riktig antall lisenser.

– Samarbeidet med Engcon har fungert svært godt, og arbeidet med den automatiske tiltfunksjonen er et svært vellykket prosjekt, sier Fredrik Eklind, Product Manager Machine Control, Civil Engineering and Construction Division hos Trimble.

– Markedets krav til produktivitet, lønnsomhet og automatikk innen anleggsbransjen øker, og ved å kunne kombinere både tiltrotator og gravesystem i en automatisk tiltfunksjon, vil vi ikke bare se en reaksjon på markedets krav, men også økt komfort for førerne, sier Fredrik Eklind.

Integrasjon av DC2 skaper nye muligheter

En annen funksjon som kunden får med kombinasjonen av Engcon og Trimble, er at Engcons styresystem DC2 vil kunne lastes direkte ned på Trimbles Android-display via Trimble App Central. Det betyr at man kan få fjernsupport direkte via det store Trimble-displayet og gravesystemets Internett-forbindelse. Dermed blir DC2 helt uavhengig av hvilken type telefon kunden har.

– Dette er et stort skritt for å bli plattformuavhengig, og Trimble har vært svært lydhøre i utviklingsarbeidet, sier Peter Huczkowsky, utviklingsansvarlig for Engcons styresystem og den som har drevet prosjektet sammen med Trimble.

Automatisk tiltfunksjion beregnes å være klar for leveranse fra midten av november.

Systemkrav for automatisk tiltfunksjon med Engcons og Trimbles produkter:

Trimble gravesystem:
Earthworks med GS5x0-sensorer og programvareversjon v1.7.0. eller nyere. Ingen tidligere hybridsystemer støttes

Engcon tiltrotatorer:
Alle tiltrotatormodeller fra EC209 og oppover med ePS rotasjonssensor.

For spørsmål angående Trimble:

Fredrik Eklind
Mobil +46 72 08 39 559
E-post fredrik_eklind@trimble.com

For spørsmål angående Engcon:

Peter Huczkowsky
CIO & Head of Development Control Systems