Velg markedsområde og språk
  • Spain
  • South Korea
03 sep 2018 09.22

Kobelco gravemaskiner utrustes med engcons tiltrotatorer og automatisk tiltfunksjon

Kobelco Construction Machinery, en av verdens største gravemaskinprodusenter, har sammen med verdensledende tiltrotatorprodusent engcon og Leica Geosystems utviklet en unik automatisk høyde- og tiltfunksjon for sine gravemaskiner. Takket være samarbeidet aviserer nå Kobelco at man til våren vil begynne å selge modellen SK200/SK210-10 med engcons tiltrotator og Leica gravesystem, som sammen gjør gravearbeidene effektivere og lønnsommere.

Japanske Kobelco har sammen med engcon og Leica Geosystems utviklet en unik egenskap som gir automatisk tiltfunksjon for engcons tiltrotator i kombinasjon med automatisk stikke-, bom- og skuffefunksjon. Dette innebærer at gravemaskinen og det såkalte ICT-systemet (Information and Communication Technology) automatisk gir rett høyde og fall/tiltvinkel på skuffen. Noe som øker effektiviteten dramatisk på Kobelcos gravemaskiner.

– Vi er utrolig stolte og glade for å ha fått være med i dette prosjektet sammen med Kobelco og Leica Geosystems. Jeg er sikker på at dette er starten på noe større innen bransjen, sier Krister Blomgren, vd på engcon Holding, som befinner seg i Japan i forbindelse med offentliggjøringen.

Kobelco forteller at modellen SK200/SK200-10 blir først ut i produksjonen med det nye ICT-systemet. Leveranser starter i Japan våren 2019. For andre markeder er det ennå ingen leveringsbeslutning.

Kobelco promo video: https://youtu.be/yMhBF6OekOY

Krister Blomgren, vd, engcon Holding | +46 (0)70 529 92 65