Velg markedsområde og språk
  • South Korea
11 okt 2017 12.06

engcons grunnlegger Stig Engström kåret til Årets grunnlegger Sverige 2017

Stig Engström, grunnlegger av den verdensledende tiltrotatorprodusenten engcon, fikk nylig utmerkelsen Årets grunnlegger Sverige 2017 under Entreprenørgallaen i Sverige, som gikk av stabelen den 21. september. Utmerkelsen er nok et bevis på reisen som engcon har gjort siden starten i 1990 i Strömsund til den verdensledende posisjonen selskapet har i dag. Drivkraften i dag er, som den gang, å forbedre gravemaskinen og hverdagen for gravemaskinføreren.

Gallaen ble holdt på Münchenbryggeriet i Stockholm. Prisen ble delt ut av Mia Rutenius fra Grant Thornton, awardpartner med Founders Alliance. Bak utmerkelsen Årets grunnlegger står entreprenørnettverket Founders Alliance og deres 600 medlemmer og samarbeidspartnere.

Stig Engström kommenterer utmerkelsen slik:

– Kvelden var over all forventning, og det var kjempemorsomt at jeg vant! Det gir et kick og er en bekreftelse på at jeg gjør noe bra og at hardt arbeid lønner seg. Å få en slik oppmerksomhet som norrlandsk entreprenør, er ekstra morsomt.

”Sverige trenger flere selskap som engcon”

Niclas Carlsson, grunnlegger av Founders Alliance, sier at Sverige trenger flere selskap som engcon:

– Alle de nominerte står bak fantastiske selskap, og det er svært morsomt å kunne løfte frem et norrlandsk selskap og dets grunnlegger, som hele tiden jobber med å utvikle og skape vekst i virksomheten. Det at Stig dessuten gjør en stor samfunnsinnsats gjennom sitt engasjement på hjemstedet, er helt i tråd med entreprenørverdiene til Founders Alliance. Sverige trenger flere selskap som engcon.

Juryens begrunnelse:

”Med stabilitet, utholdenhet og nese for nye muligheter har denne entreprenøren bygget opp sitt selskap fra bunnen av. Et tydelig kundefokus og grunnleggerens store engasjement har skapt et selskap med god lønnsomhet, langsiktighet og tydelige fremtidsplaner. Gjennom sitt store engasjement på hjemstedet har vinneren skapt nye arbeidsplasser og bidratt til samfunnsnytte gjennom å jobbe for mangfold og integrering, og på denne måten holdt liv i nærsamfunnet.”

Hvis du ønsker mer informasjon, kan du kontakte:

Sten Strömgren, engcon, tlf.: +46 (0)70-529 96 32, e-post: sten.stromgren@engcon.se
Kajsa Nordström, Founders Alliance, tlf.: +46 (0)73-716 86 34, kajsa.nordstrom@foundersalliance.com

På bilder, angi fotograf: David Thunander

Om prisen: Utmerkelsen Årets grunnlegger inkluderer grunnleggere av alle selskap i Sverige med over 100 Mkr i nettoomsetning, 10 Mkr i årsresultat og 10 ansatte. Rangeringen baserer seg på tre indekser: 1. Historisk prestasjon – omsetning og lønnsomhet, 2. Fremtidspotensial – eierandel, hvor lenge og stort entreprenøren kan og vil bygge selskapet, utenlandsetablering, 3. Samfunnsnytte – sysselsetting, skatt og samfunnsengasjement. Juryen for Årets grunnlegger bestod av: Formann Shori Zand – Avesina, Anders Wall – Beijer Invest,
Sven Hagströmer – Creades og Paul Källenius – Consortio.

Fotograf: David Thunander