Velg markedsområde og språk
  • South Korea
02 mai 2017 08.18

Verdensnyhet - Engcon tilter automatisk med Leica Geosystems

I samarbeid med verdensledende produsent av tiltrotatorer, Engcon, har Leica Geosystems utviklet iXE CoPilot, en auto-tiltfunksjon. I kombinasjon med et 3D gravessystem, Engcons styresystem DC2 og ePS (engcon Positioning System) får da Engcons tiltrotatorer en revolusjonerende funksjon der tiltingen foregår automatisk.

- Vi er stolte over og I samarbeid med Engcon kunne levere en automatisk tiltfunksjon, sier Nick Guadagnoli, programmansvarlig innen maskinstyringsavdelingen på Leica Geosystems.

- Vår autotiltfunksjon Leica iXE CoPilotOur sammen med en Engcon tiltrotator, kombinerer det beste av to verdener når det gjelder å effektivisere gravemaskiner, fortsetter Nick.

Et gravesystem er enkelt forklart en digital og tredimensjonal tegning over et område det skal graves på. I gravemaskinen vises tegningen på en skjerm der sjåføren også kan se skuffens posisjon, hvor det skal graves, og hvilke høyder og fall som skal holdes.

- Tekniske funksjoner som automatiseres blir mer og mer vanligere, og som ledende produsent av tiltrotatorer føles det for oss naturlig å bidra med vår teknikk, for å øke lønnsomheten ytterligere, sier Fredrik Jonsson, utviklingssjef i Engcon Group.

Med autotilt kommer gravesystemet til å styre tiltfunksjonen på tiltrotatoren automatisk. For maksimal sikkerhet kan føreren ved behov overta kontrollen fra gravesystemet og styre tiltrotatoren manuelt.

Se filmen om iXE CoPilot og Engcon på: https://youtu.be/DnGP8fcRhtc

Tekniske krav for autotilt på Engcon tiltrotator:

Tiltrotatormodeller: EC209, EC214, EC219, EC226 and EC30 med ePS*
Styresystem: DC2
Gravesystem: Leica iXE2 og iXE3 + iXE CoPilot programvare

Oppfyller kravene i EN 13849-1: 2016

* engcon Positioning System er et tilvalg på Engcons tiltrotatorer som kan velges fra fabrikk, alternativt ettermonteres.