Velg markedsområde og språk
  • South Korea
22 mar 2017 15.16

Laserteknologi styrker Engcons tiltrotatorer

Den verdensledende tiltrotatorprodusenten Engcon fortsetter med innovasjon og utvikling – og har nå tatt i bruk laser for å utvikle tiltrotatoren. Nå erstattes manuelt monterte slitebrikker med laserteknologi, som i stedet herder sliteflatene direkte på tiltrotatoren. Det er en investering på mange millioner som både har økt produktkvaliteten og redusert produksjonstidene.

Tidligere har man styrket sliteflatene på tiltrotatorene ved hjelp av manuelt monterte slitebrikker. Dette er nå skiftet ut med en robotisert laserherdingsteknologi som styrker sliteflatene med en presisjon ned til en tidels millimeter, og som dermed erstatter de manuelt monterte slitebrikkene.

– Det er alltid spennende med nye teknologier. Og vi har som mål å laserherde så mange sliteflater som mulig på de bevegelige delene i våre produkter, sier Sten Strömgren, kommunikasjonsansvarlig i Engcon.

Metoden har gitt gode resultater
Tobias Sjölund, innkjøpssjef i Engcon, ser at den nye herdingsmetoden har gitt gode resultater.

– Vi har økt produktkvaliteten betydelig, samtidig som vi har redusert produksjonstidene, med den nye teknologien, sier Tobias Sjölund.

Den nye laserherdingsstasjonen er en stor fellesinvestering i millionklassen mellom Engcon og samarbeidspartneren Strömsunds Kvalitetslego. Det Göteborg-baserte selskapet Permanova, som er pionerer innen robotiserte lasersystemer, har levert og montert utstyret i Strömsund.