Velg markedsområde og språk
  • South Korea
25 jan 2017 10.23

Britiske JN Bentley øker gravemaskineffektiviteten med tiltrotatorer fra Engcon
– markeder utenfor Norden omfavner tiltrotatorteknologien

Tiltrotatorer fra Engcon er en del av det avanserte utstyret på tre nye hjulgående Komatsu gravemaskiner hos JN Bentley, et av Storbritannias ledende anleggs- og byggeselskaper. Hver av de tilpassede maskinene er utstyrt med en helintegrert Engcon EC219 tiltrotator og Q-Safe redskapsfeste.

– Det er et viktig signal at Storbritannia som marked er i vekst og ser de store fordelene som tiltrotatorer gir når det gjelder effektivitet, sikkerhet og kostnadsreduksjon. Vi er svært glade for at JN Bentley har bestemt seg for vår tiltrotatorløsning, sier Stig Engström, grunnlegger av Engcon.

Som eksisterende bruker av Engcon stusset ikke JN Bentley på å kjøpe det nyeste tiltrotatorsystemet fra Engcon til sine nye gravemaskiner.

– Engcons pakke har alt når det gjelder sikkerhet, effektivitet og teknologi, sier Alan King, som jobber i anleggsteamet til JN Bentley. Den vil gjøre oss i stand til å jobbe mer effektivt på trange steder, og øke effektiviteten i driften på anlegget. Vi planlegger faktisk å investere i ytterligere 27 Engcon-systemer – både nye og ettermonterte – i løpet av de neste 12 månedene.

JN Bentley vil bruke det nye utstyret til nybyggings- og renoveringsoppdrag i vannsektoren. Mange av disse oppdragene får de via MMB, et samarbeidsprosjekt med det globale konsulentselskapet Mott MacDonald, som kjøpte opp Bentley Holdings (inkludert JN Bentley) i 2014.

EC219-tiltrotatoren som JN Bentley valgte, er en del av Engcons andregenerasjonsserie, som inkluderer modeller for gravemaskiner fra 1,5 til 32 tonn. Den nye serien er designet for å øke lønnsomheten og gravemaskinallsidigheten ytterligere, der gravemaskinføreren kan tilte eller rotere skuffen (eller andre redskaper) for optimal fleksibilitet og presisjon.

– JN Bentley har kombinert sine nye EC219-tiltrotatorer med vårt styresystem SS9-2 samt vårt Q-Safe redskapsfeste for gravemaskinredskaper. Den populære SS9 dobler nesten antallet programmoduser som er tilgjengelige for gravemaskinføreren, noe som gir større allsidighet med hydrauliske redskaper, i tillegg til at det gir sikrere låsing, sier Stig Engström og fortsetter:

– Vår Q-Safe har et sikkerhetssystem med tredobbelt låsing. Systemet har sensorer som registrerer om det er kontakt med underlaget, og hvis skuffen ikke har det, vil systemet overstyre festekontrollene, som betyr at det er umulig å koble fra et redskap i luften. Det er sikkerhet!