Velg markedsområde og språk
  • South Korea
05 jan 2017 14.30

Lännen Tractors velger sikkert redskapsfeste fra Engcon som standard

Lännen Tractors fortsetter å satse på sikkerhet, og når de utstyrer gravelasterne med tiltrotatorer fra Engcon, velger de også som standard sikkerhetsfestet Q-Safe, som er et av verdens sikreste redskapsfester for gravemaskiner.

– På arbeidsplassene er det viktig å vite at skuffen eller andre redskaper sitter fast og ikke kan løsne utilsiktet. Vi bestiller derfor sikkerhetsfestet Q-Safe til alle våre Engcon tiltrotatorer, sier produktgruppesjef Jan Aspvik hos Lännen Tractors.

Lännen Tractors har i en årrekke utviklet maskiner beregnet for spesialarbeid, for eksempel banearbeid. Lännen har et stort fokus på sikkerhetsløsninger, og produktutviklerne der jobber daglig med å utvikle nye ideer og løsninger for å øke sikkerheten og fleksibiliteten til maskinene ytterligere. Allerede i dag er over halvparten av Lännens maskiner utstyrt med et spesialredskap.

– Vi er glade for at Lännen ser fordelene med vårt sikre redskapsfeste. Vi ser nå at bransjen mer og mer begynner å åpne øynene for våre sikre produkter, sier Fredrik Jonsson, utviklingssjef.

Sikkerheten er i fokus

En rekke EU-standarder legger grunnlaget for sikkerhetsutviklingen. Det er så opp til maskinprodusenten å sørge for å effektivisere arbeidet og samtidig oppnå maksimal sikkerhet. Det gjelder så vel inni som utenfor maskinen. For å hindre ulykker på arbeidsplassen har Lännen besluttet å bruke sikkerhetsfestet Q-Safe på alle Engcon tiltrotatorer de leverer.

– Sikkerheten ivaretas av Engcons sikkerhetsfeste Q-Safe, som vi har tatt i bruk. Redskap som festes under Engcons tiltrotator kan, takket være sikkerhetsfestet Q-Safe, ikke løsne og falle av. Hvis redskapet ikke er helt tilkoblet, får også de som jobber rundt maskinen vite det. Når redskapet skal kobles på eller av, avgis det et lyd- og lyssignal. Dette reduserer risikoen for ulykker, sier Jan Aspvik.

Redskapsfestet Q-Safe er som standard klargjort for fabrikk- eller ettermontering med det automatisk oljekoblingssystemet EC-Oil, som gjør at føreren ikke trenger å forlate førerplassen for å koble til hydrauliske redskaper, for eksempel griper, markvibratorer, hammere m.m.