Velg markedsområde og språk
  • Spain
  • South Korea
08 des 2016 08.00

Sikkert låsesystem for hurtigfester til gravemaskiner får unik sertifisering

Låsesystemet QSC, en smart innovasjon som standardiserer låsingen av gravemaskinens skuffer og redskaper, er etter et omfattende sertifiseringsarbeid blitt godkjent av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, som er et sertifiseringsorgan som tilsvarer tyske TÜV, m.fl.

Det er det Engcon Group-eide selskapet Microprop som står bak låsesystemet QSC. Et system som standardiserer låsingen av gravemaskinens skuff eller redskap uavhengig av gravemaskinmerke eller type hurtigfeste. Det er en operasjon som i dag varierer alt etter gravemaskin- og hurtigfestetype, noe som dermed øker risikoen for brukerfeil. Sertifiseringsarbeidet for låsesystemet QSC er utført i tett samarbeid med SP Sveriges Tekniska forskningsinstitut.

– Arbeidet som er utført, er et godt eksempel som handler om at man har personer i selskapet som er genuint interessert i utvikling av sikkerhetskritiske styresystemer, sier Johan Hedberg, sjef for automasjonsgruppen hos SP Elektronik.

Rent teknisk kan man si at sertifikatet, som består av både et PL-sertifikat iht. sikkerhetsstandarden EN ISO 13849-1:2016 og en EU-typegodkjenning, innebærer at QSC i skrivende stund er det eneste låsesystemet som har denne tungtveiende tredjepartsgodkjenningen.

– Vi er svært stolte over denne unike sertifiseringen. Det er morsomt at et selskap fra Umeå kan skape unike innovasjoner og dessuten vise til enestående resultater. Denne sertifiseringen er enda en bekreftelse på at vi er gode på det vi gjør, sier Roberth Jonsson, forretningsutviklings- og produktsjef hos Microprop.

Pressekontakt Microprop

Roberth Jonsson, +46 90 349 35 22, roberth.jonsson@microprop.se