Velg markedsområde og språk
  • Spain
  • South Korea
13 apr 2016 15.52

engcon lanserer unikt redskapsfeste, avtakbar grip og feievals

Takket være engcons fokus på innovasjon og utvikling får Q-Safe, et av verdens sikreste redskapsfester for gravemaskiner, enda flere funksjoner. engcon lanserer nå en ny Q-Safe-Detachable (QSD) og to avtakbare hydrauliske verktøy i form av en feievals og en gripekassett.

Lanseringen av Q-Safe-D innebærer at redskapsfestet utstyres med to kraftige kroker som standard. Sammen med plass for tilleggshydraulikk blir det nå mulig å koble til avtakbare hydrauliske redskaper. Denne konstruksjonen innebærer økt sikkerhet ved at innfestingen er integrert i redskapsfestet, og den har ingen løse deler som kan resultere i at redskapene løsner.

– Allerede i 2016 vil vi, som standard, begynne å bygge enkelte modeller av tiltrotatorer med vårt nye redskapsfeste QSD. De kraftige krokene i forkant og tilleggshydraulikken gjør at vi kan bruke hydrauliske redskaper. Alt i tråd med vår idé om å gjøre gravemaskinen mer effektiv, sikrere og mer lønnsom, sier Fredrik Jonsson, utviklingssjef i engcon.

engcons gripekassett videreutviklet for å passe til QSD

engcons gripekassett er nå utviklet for å passe til Q-Safe-D. Gripekassetten, som heter Grab Detachable (GRD), vil komme i serieproduksjon i løpet av 2016.

– Gripekassetten hektes enkelt fast i redskapsfestet QSD. Deretter låses gripekassetten fast og hydraulikken kobles til med ett håndgrep – en manøver som tar mindre enn et minutt, sier Fredrik.

GRD kommer i to versjoner, GRD10 som passer redskapsfester med størrelse QS45 og QS50, samt GRD20 for redskapsfester med størrelse QS60.

Den nye feievalsen Sweeper Detachable (SWD) gjør maskinen mer fleksibel

Akkurat som gripekassetten GRD kan engcons nye feievals SWD ettermonteres på redskapsfestet Q-Safe-D. SWD drives av en kraftig hydraulikkmotor og felles opp eller ned via en hydraulikksylinder. Dessuten reduserer SWD behovet for manuell arbeidskraft, noe som bidrar til en sikrere arbeidsplass.

– SWD er fleksibel i konstruksjonen. Ved å velge bredde på feievalsen kan man tilpasse den mer nøyaktig til arbeidet som skal utføres. I den smaleste utførelsen kan SWD blant annet brukes til kabelfeiing, noe som forenkler gravearbeidet – og ikke minst fører til færre brudd i for eksempel eksisterende kabler eller rør. Hvis man velger den bredere versjonen, kan man i kombinasjon med tiltrotatoren feie inn grus eller jord i skuffen, noe som forenkler arbeidet med å fjerne løse materialer, sier Fredrik hos engcon.

Det nye redskapsfestet QSD, den avtakbare gripen GRD og feievalsen SWD vil nå bli vist frem på messer rundt om i Europa, og da først på Bauma i Tyskland 11. – 17. april.

Sten Strömgren, markedssjef, engcon Group | +46 [0]70 529 96 32