Velg markedsområde og språk
  • Spain
  • South Korea
19 aug 2015 15.13

engcon lanserer avrettingsbjelke for gravemaskiner

Det er svært effektivt å planere underlaget med en tiltrotator da rotasjonsfunksjonen gjør at gravemaskinen ikke trenger å stå der planeringsarbeidet skal utføres. I tillegg kommer man enkelt til områder som tidligere bare var mulig ved å flytte på gravemaskinen.

Nå lanserer engcon avrettingsbjelken GRB (Grading Beam), et helt nytt produkt i sortimentet som effektiviserer planeringsarbeidet enda mer.

– Vi har registrert en økende interesse for denne typen produkt og følte at tiden nå var inne til å ta steget, sier Pontus Jonasson, konstruktør i engcon Group.

Pontus Jonasson sier at engcons avrettingsbjelke vil bli produsert i fire størrelser, 1500, 2000, 2500 og 3000 mm, og er konstruert for å gi et effektivt og perfekt planeringsresultat sammen med tiltrotator.

– Det er i dag mer eller mindre helt utenkelig å planere uten tiltrotator, og med den nye avrettingsbjelken vil planeringsarbeidet bli effektivisert ytterligere da man kan bearbeide et større område pluss at man ikke trenger å flytte rundt på maskinen like mye, sier Pontus Jonasson.

engcons avrettingsbjelke er bygget som en kraftig stålkonstruksjon med stålbjelker som først avretter selve materialet som skal planeres, og i bakre del av avrettingsbjelken sitter det en lagret og justerbar rulle som komprimerer den avrettede overflaten. Underdelen på avrettingsbjelken er forsterket med slitestål samt at det på selve skjærebjelken sitter et skjærestål, noe som forlenger levetiden betydelig sammenlignet med enklere konstruksjoner.

En annen stor fordel med engcons nye avrettingbjelke er at grinden/festet er boltet i samme boltemønster som mange andre redskap fra engcon, og det gir en stor valgfrihet til å kunne bytte fra en grind til en annen. I tillegg finnes det 500 mm forlengelsessett til sidebjelkene. Lagerbeholdningen ute hos forhandlerne forenkles dermed, da det ikke kreves flere varianter, siden det holder med å bytte festet og/eller forlenge sidebjelkene om det er nødvendig.

engcons avrettingbjelke hadde premierevisning på den engelske Plantworx-messen, og serielevering kommer trolig til å være klar høsten 2015.