Velg markedsområde og språk
  • Spain
  • South Korea
12 feb 2015 15.25

”Ultragasellen” er klar for et nytt sprang

Da konkurransen Årets gaselle i fjor feiret 15-årsjubileum, passet arrangøren Dagens Industri på å løfte frem en person: ”Ultragasellen” Stig Engström, engcons grunnlegger og eier. Forklaringen er enkel, engcon var den første som ble kåret til ”Maratongaselle”og til å vise vedvarende vekst ti år på rad.

I mange år var engcon en suksesshistorie. De årlige kåringene i Årets gaselle – en konkurranse som belønner Sveriges raskest voksende selskap – var et tydelig speilbilde av engcons suksess med tiltrotatoren på 2000-tallet. – Noe skyldes kanskje meg, men mest at vi hadde riktig produkt til riktig tid, sier Stig Engström ydmykt til Dagens Industri.

Klart for et nytt sprang

Det ble imidlertid skjær i sjøen på slutten av 2000-tallet da finanskrisen feide inn over de vestlige økonomiene. engcons ekspansjon i Europa stoppet litt opp, selv om selskapet fortsatte å satse på produktutvikling og leverte stabil lønnsomhet. Men etter en viss ”opprydning” i selskapet er ”gasellen” igjen klar til å ta spranget ut i Europa og Nord-Amerika for alvor.

Han beskriver markedet som uendelig, hver gravemaskineier i hele verden har penger å tjene på engcons merkeuavhengige tiltrotator.