Velg markedsområde og språk

Jürgen Bergmann, Ulrich Schäfer og August Forster

19 mai 2016 17.42

Internasjonal innovasjonspris for Q-Safe

Ved den internasjonale messen GaLaBau i tyske Nürnberg ble engcons redskapsfeste, Q-Safe, belønnet med 2014 GaLaBau Innovations Medaille.

I tøff konkurranse med 133 andre bedrifter fikk engcon pris – som eneste bedrift innen segmentet gravemaskiner – for Q-Safe, som kraftig reduserer faren for ulykker som følge av at redskap mistes. – Prisen er en bekreftelse på at Q-Safe er verdens sikreste redskapsfeste med unike løsninger. Dette inspirerer oss til å fortsette den brede satsingen på Non Accident Generation, sier Stig Engström, engcons grunnlegger og eier.

GaLaBau har fokus på landskapsarkitektur samt design, oppbygging og vedlikehold av idrettsplasser, golfbaner, lekeplasser og andre offentlige plasser. Årets messe, den 21. i rekken, ble en rekordmesse med rundt 1300 utstillere og nærmere 67 000 besøkende. De fleste av disse var entreprenører, arkitekter og landskapsarkitekter som søkte informasjon om trender innen "grønn design", konstruksjon og vedlikehold.

Totalt ble 133 ulike innovasjoner vurdert ved årets GaLaBau, hvorav 19 fikk pris. Ett av kravene er at produktet skal være en vesentlig forbedring sammenlignet med allerede eksisterende produkter, eller et helt nytt produkt som setter en høyere og bedre standard. engcon var den eneste utstyrsprodusenten for gravemaskiner som fikk en innovasjonspris.

Betydelig sikrere arbeidsplass

I begrunnelsen står det: ”Takket være engcon Q-Safe for gravemaskiner blir forholdene på arbeidsplassen ved landskapsanlegg sikrere. Det skjer mange ulykker med personskader på grunn av menneskelige feil. Denne risikoen reduseres betraktelig med engcon Q-Safe.”

Q-Safe er tredobbelt sikret gjennom hydraulisk overvåkning, mekanisk sperrefunksjon og elektronisk overvåkning. Med Q-Safe kan føreren ganske enkelt ikke koble fra redskapet feil eller løsne skuffen ved en feiltakelse. Dermed kan den "menneskelige faktoren" utelukkes som årsak til ulykker. Q-Safe er også klargjort for EC-Oil fra fabrikken, som er en såkalt fullhydraulisk løsning, og da kobles også hydrauliske redskaper automatisk.

Hvis du ønsker mer informasjon, kan du kontakte:
Sten Strömgren, kommunikasjonsansvarlig hos engcon Group, +46 (0)70-529 96 32
Les mer om Q-Safe på www.engon.com/qsafe