Velg markedsområde og språk
  • South Korea
14 nov 2014 12.01

Stig Engström får Sven O Perssons hederspris under Guldgalan

Stig Engström, grunnlegger og hovedeier av teknologiselskapet engcon, fikk torsdag kveld Sven O Perssons hederspris under Guldgalan i Östersund.

– Jeg er både rørt og beæret over denne utmerkelsen. Sven O Persson var en entreprenør som var like dyktig som hederlig og et stort forbilde for meg som bedriftseier, sier Stig Engström.

– Dette er som en jämtlandsk Nobelpris, sier Stig Engström med glimt i øyet.

Guldgalan i Östersund er en hyllest til handlekraften og entreprenørskapet i Jämtland. Der belønnes bedrifter og bedriftseiere som har utmerket seg, for eksempel med stor vekst, kreativ markedsføring og smarte innovasjoner.

Sven O Perssons hederspris, som i år gikk til Stig Engström, hyller en forbilledlig forretningsdrift i 2014. Prisen er oppkalt etter forretningsmannen Sven O Persson, som ble født i 1900 i Östersund. Han innledet karrieren med hestehandel og tok på begynnelsen av 30-tallet over agenturet for Volvo i Östersund og startet Bilbolaget. Selskapet vokste med bilismens utbredelse, og overskuddet ble investert i nye virksomheter. Det la grunnlaget for selskapet Persson Invest, som i dag omsetter for drøyt 4 milliarder kroner og har over 1000 ansatte.

Juryens begrunnelse:

"Årets vinner av Sven O Perssons hederspris har siden starten i 1990 bygget en voksende selskapsgruppe, og i konsernet finner vi i dag et titall selskaper. Personen bak selskapet har med stor idérikdom jobbet med utvikling av nye produkter og nye markeder, noe som har resultert i at selskapet i dag har et internasjonalt marked så vel i Europa som USA og Australia. Den dynamiske bedriftslederen har oppnådd en kraftig vekst i selskapet, der han i en konjunkturfølsom bransje har klart å overleve perioder og markeder med sviktende etterspørsel.

For denne fremgangsrike og mangeårige innsatsen er årets prisvinner en svært verdig mottaker av Sven O Perssons hederspris for forbilledlig forretningsdrift i 2014."

Stig Engström fra Strömsund grunnla engcon for snart 25 år seden. Det viktigste produktet i selskapet er tiltrotatoren, et smart aggregat som gjør at en gravemaskin både kan tilte og rotere skuffen. Dette gjør maskinene mer lønnsomme, mer effektive og sikrere. I dag er engcon et verdensledende teknologikonsern med tre varemerker med entreprisetilbehør for gravemaskiner, traktorer, hjullastere, veihøvler og lastebiler. Engcon har egne selskap rundt om i Europa og distributører og forhandlere over hele verden. Selskapet ble i 2009 kåret til Maraton-gasellebedrift av Dagens Industri. Selskapet har i år en omsetning på ca. 600 millioner kroner og 165 ansatte.

Hvis du ønsker mer informasjon om engcon og Stig Engström, kan du kontakte:

Sten Strömgren, kommunikasjonsansvarlig, engcon
Tlf.: +46 (0)70-529 96 32