Velg markedsområde og språk
  • Spain
  • South Korea
22 mai 2014 13.37

Nye Q-Safe stopper ”den menneskelige faktoren”

Det begynte med en visjon for et par år siden: et helt sikkert hydraulisk redskapsfeste for gravemaskiner uavhengig av tekniske problemer og ”den menneskelige faktoren”. Under fjorårets Maskinexpo presenterte engcon en prototyp av Q-Safe – og i forbindelse med årets messe lanseres det ferdige produktet.

– Vi har lykkes med å ta et større grep rundt sikkerhetsfilosofien. Q-Safe er det sikreste redskapsfestet på markedet i og med at føreren delvis slipper ansvaret med å koble redskapet på riktig måte, sier Fredrik Jonsson, utviklingssjef i engcon.

Redskaper som mistes fra gravemaskiner har lenge vært et stort problem. Årlig skjer det ulykker som forårsaker personskader og i verste fall dødsfall. Og det er enda flere nestenulykker.

For et par år siden iverksatte engcon Non Accident Generation, NAG, for å forebygge og redusere antallet ulykker på arbeidsplassen. Arbeidet har allerede gitt resultater, som at alle tiltrotatorene til engcon har integrerte lastventiler samt salgsstoppen av kranarmer til gravemaskiner.

Nå lanseres redskapsfestet Q-Safe, som nå blir standardfeste for tiltrotatorene i volumsegmentet 6–25 tonn, alle med EC-Oil – engcons automatiske hydraulikk- og elkobling – som tilvalg.

Q-Safe er tredobbelt sikret takket være hydraulisk låsing med tilbakeslagsventil, mekanisk sperrefunksjon og elektronisk overvåking. Med Q-Safe kan føreren ganske enkelt ikke koble fra redskapet feil eller løsne skuffen ved en feiltakelse. Dermed kan man utelukke ”den menneskelige faktoren” som årsak til ulykker.

Snart et krav

Rent praktisk betyr det at redskapet ikke kan løsnes uten at det har bakkekontakt. Det hindrer ulykker der redskapet løsner i luften. Når det nye redskapet koples til i den bakre akslingen, stoppes samtidig gravemaskinens hydrauliske svingfunksjon til det er riktig koplet. Og før redskapet er fullstendig tilkoplet i begge akslingene, varsles føreren og omgivelsene av lyd- og lyssignaler. De doble mekaniske sperrefunksjonene låser dessuten redskapet, selv om hydraulikken skulle svikte.

En annen fordel er at Q-Safe passer til alle gravemaskiner og styresystemer på markedet. Av kundene som allerede har investert i Q-Safe, kan vi nevne Engströms Entreprenad i Örebro. Hans Nilsson, teknisk sjef i Engströms, er overbevist om at sikre redskapsfester vil bli et krav fra de større entreprenørene innen svært kort tid.

– Vernebriller, hjelm og synlighetsklær er naturlig i dag. Og ryggekamera på maskinen er et vanlig krav. Krav til sikre redskapsfester tror jeg kommer snart, uansett lovkrav eller ikke. Det er også helt naturlig med krav til sikre redskapsfester nå når de finnes og er en relativt rimelig investering.