Velg markedsområde og språk
  • South Korea
22 mai 2014 13.30

MIG2 gjør jobben mer praktisk

Microprops nye styrespak MIG2 for gravemaskiner kombinerer optimal ergonomi og funksjonalitet.

– Vi har utviklet en styrespak med optimal ergonomi, uten å gi avkall på kravene til økt sikkerhet og flere styrefunksjoner, sier Roberth Jonsson, tekniker og prosjektleder i Microprop.

I forbindelse med Maskinexpo i fjor viste styresystemprodusenten Microprop, et datterselskap av engcon, frem en prototyp av styrespaken MIG2. Serieproduksjonen vil være i gang til årets Maskinexpo.

MIG2 kan tilpasses alle styresystemene på markedet og er utformet i samarbeid med entreprenører og et selskap som har spesialisert seg på industridesign. Spaken kan utstyres med tre ruller og sju knapper, noe som dobles med to spaker. Føreren kan altså jobbe maksimalt effektivt og samtidig skåne kroppen for anstrengende bevegelser og arbeidsstillinger.

Styrespaken har en integrert håndstøtte som hånden hviler i uten å påvirke gravebevegelsen. Håndstøtten er fleksibel og kan tilpasses ulike håndstørrelser.

MIG2 er ikke bare ergonomisk, den gir også føreren nye muligheter i jobben. Styrespakens ruller er ment for tommel samt peke- og langfinger, i stedet for to ruller for tommelen og en for pekefingeren.

– Det er vi også hele alene om. På denne måten kan føreren ved behov kombinere alle seks rullene samtidig*.

* Det forventes at serieproduksjonen av MIG2 vil ha full kapasitet høsten 2014.