Velg markedsområde og språk
  • Spain
  • South Korea
27 mar 2014 16.50

Ergonomisk spak for gravemaskiner forenkler gravingen

I forbindelse med Maskin-Expo 2013 viste styresystemprodusenten Microprop frem en prototyp av spaken MIG2 (Microprop Grip 2). Nå kommer engcon med spaken i ferdig og serieprodusert versjon.

– Med kravene til økt sikkerhet og samtidig økte krav til flere funksjoner på dagens gravemaskiner, har vi utviklet spaken for optimal ergonomi uten å gi avkall på kravet om alle funksjoner som skal styres, sier Roberth Jonsson, tekniker og prosjektleder hos Microprop AB.

MIG2 kan utstyres med tre ruller og 7 knapper, noe som da totalt gir seks ruller og 14 knapper på to spaker. I kombinasjon med styresystemet Microprop DC2 kan alle rullene kjøres samtidig, og spaken er utformet i samarbeid med en rekke entreprenører og et selskap som har spesialisert seg på industridesign, med fokus på optimal ergonomisk utforming.

– Ja, vi har hatt et svært godt samarbeid med våre engasjerte testpiloter (entreprenørene), og designselskapet har gjort en fantastisk god jobb med ergonomien, sier Roberth Jonsson.

Det som utmerker seg ekstra når det gjelder ergonomien, er kombinasjonen av en gripevennlig spak som kan suppleres med en såkalt håndstøtte. En justerbar støtte som hviler mot baksiden av hånden og gir støtte til en utoverbevegelse som er relativt anstrengende når flere funksjoner på spaken aktiveres. En bevegelse som kan føre til belastningsskader uten støtte.

Microprop har en rekke patenter på MIG2, men vil i skrivende stund ikke gå nærmere inn på hva patentene gjelder.

– Nei, vi er nå i sluttfasen av patentgodkjenningene og vil derfor ikke avsløre hva patentene gjelder. Når alt er ferdig, vil vi gi ut informasjon om dette, sier Roberth Jonsson.

MIG2 kommer for salg i slutten av mars, og vi venter å oppnå full leveringskapasitet i løpet av juni.