Velg markedsområde og språk
  • Spain
  • South Korea
27 mar 2014 16.50

engcon klare til å levere Q-Safe, et av verdens sikreste redskapsfeste

Under Maskin-Expo 2013 lanserte engcon ”Non Accident Generation”, et konsept for å øke sikkerheten ytterligere på kundens arbeidsplass. Som et ledd i konseptet presenterte engcon da Q-Safe, et helt nyutviklet sikkerhetsfeste med tredobbelt sikkerhet for gravemaskiner.

– Vi har nå felttestet Q-Safe på en rekke maskiner, og i 2014 vil en del av våre redskapsfester fortløpende bli erstattet med Q-Safe, sier Fredrik Jonsson, utviklingsansvarlig i engcon Group.

engcon hevder at Q-Safe (Quick Safe) er markedets beste løsning for å sikre at ingen kommer til skade på grunn av mistede eller pendlende skuffer, da det i prinsippet er umulig å ”fuske” med låsingen.

Q-Safe registrerer via to uavhengige givere om skuffen/redskapet er fullstendig låst både på den fremre og bakre akselen hver gang føreren skal bruke eller bare flytte det. Med det minimeres også faren med et pendlende redskap, som kan oppstå med bare én foraksellås, sier Fredrik Jonsson.

Maksimal sikkerhet

Det er en blanding av studier av arbeidsplassulykker og kundenes egne erfaringer som har lagt grunnlaget for engcons arbeid med å utvikle markedets sikreste redskapsfeste.

– Ja, vi har hatt et bredt grunnlag for arbeidet, og vi føler nå at vi virkelig har truffet riktig, sier Fredrik Jonsson, før han fortsetter å forklare funksjonen til Q-Safe.

– Vi håper nå at så mange som mulig ser muligheten for å gjøre gravemaskinene sikrere ved å utstyre dem med fullversjonen av våre Q-Safe-fester.

Q-Safe leveres innledningsvis med et varslingssystem der det indikeres med både lyd og lys hvis begge skuffeakslingene ikke har full kontakt i redskapsfestet. Avhengig av bestilling og i samarbeid med maskinleverandørene monteres deretter fullversjonen med svingbegrensning samt funksjonen med at skuffen/redskapet må ligge an mot bakken for at redskapslåsen skal kunne åpnes som standard. Hvis det kun ønskes lyd-/lysvarsling, må dette bestilles for seg på sikt.

– Vi arbeider for at sikkerhet skal være standard og ikke noe man må kjøpe til som tilleggsutstyr, sa Stig Engström, engcons grunnlegger og eier, da prototypen av Q-Safe ble presentert for første gang.

Q-Safe er også som standard klargjort for montering av EC-Oil, engcons egen oljehurtigkobling for automatisk tilkobling av hydraulikk, sentralsmøring og strøm på redskaper uten å måtte forlate førerhuset.