Velg markedsområde og språk
  • Spain
  • South Korea
21 mai 2013 16.14

EC-Oil gir raske redskapsbytter i tøffe miljøer

På Bauma viser engcon frem neste generasjon av det hydrauliske redskapsfestet EC-Oil. Redskapsfestet fås i flere størrelser og gir sekundraske og sikre bytter av hydrauliske redskaper, uten at føreren trenger å gå ut av førerhuset.

– EC-Oil er utviklet for optimal pålitelighet i skitne og krevende miljøer. Omfattende laboratorietester og feltstudier viser at vi har lykkes med ambisjonen sier Sten Strömgren, kommunikasjonsansvarlig i engcon Group.

Svenske engcon er verdensledende i utviklinge av tiltrotatorer – et ”håndledd” på gravemaskinens stikke som gjør at føreren kan rotere o tilte skuffen eller redskapet som brukes for øyeblikke – og har utviklet et komplett redskapsprogram som ytterligere øker gravemaskinen fleksibilitet og lønnsomhet.

Her finner vi den nye generasjonen av redskapsfestet EC-Oi med helautomatisk tilkopling av hydraulikk- og strømforbindelser.
Nye EC-Oil er konstruert for optimal driftssikkerhet i krevende miljøer.
De egenutviklede olje- og strømtilkoplingene er designet for enda bedre å kunne takle de tøffe forholdene som hersker rundt en gravemaskin.

Sikker konstruksjon

EC-Oil har ingen slanger eller strømkabler som beveger seg ved tilkopling, noe som reduserer faren for klemskader og slitasje.
Dessuten har den en mekanisk beskyttelse som hindrer at grinden koples i feil retning, noe som reduserer faren for havari.
Takket være den innebygde trykkavlastningsventilen er det mulig å bytte redskap med fullt systemtrykk.

– Vårt fokus har vært en robust konstruksjon med høy driftssikkerhet.
Utførte slitasjetester viser at EC-Oil tåler flere tusen tilkoplinger, også under skitne forhold, uten at funksjonen påvirkes, sier Sten Strömgren.

Full valgfrihet

EC-Oil i kombinasjon med en tiltrotator fra engcon gjør gravemaskinen maksimalt fleksibel, sikker og lønnsom. EC-Oil gir føreren mulighet til å bruke nøyaktig den redskapskombinasjonen som trengs til hvert oppdrag.

Ved graving, der tiltrotatoren kommer til sin fulle rett, brukes EC-Oil til sekundraske redskapsbytter under tiltrotatoren. Når det ikke er bruk for tiltroatoren, koples den fra like enkelt og raskt som redskapene under tiltrotatoren. Det kan f.eks. være når man trenger maksimal brytekraft ved graving i hardt material. Det sparer samtidig vekt, noe som betyr drivstoffbesparelser og bedre totaløkonomi.

EC-Oil gir også føreren mulighet til raskt å ta av tiltrotatoren hvis det kreves minimal bredde ved graving av dype og smale sjakter, der det uansett ikke er mulig å rotere skuffen.