Velg markedsområde og språk
  • Spain
  • South Korea
18 des 2012 16.39

”Jeg er både glad og beæret”

Den 8. november gikk Guldgalan 2012 av stabelen. Det er en av Sveriges fineste årlige gallatilstelninger der det jämtlandske næringslivet sitter på første parkett. Guldgalan inneholder en rekke utmerkelser, og en av dem er ekstra spesiell – Sven O. Perssons ærespris.

Det er en prestisjefylt pris som har sitt opphav i en av Jämtlands absolutt mest toneangivende bedriftseiere gjennom tidene. Sven O. Persson, grunnlegger av milliardkonsernet Persson Invest som har nærmere 1000 ansatte og en en omsetning på 4,1 milliarder (2011), begynte sin karriere som hestehandler og senere person- og lastebilselger da han i 1932 ble forhandler for Volvo i Östersund.

Årets vinner av æresprisen ble Curt Sillström, som har drevet transportselskap siden 1969 og som ble svært glad for prisen.

– Ja, dette er faktisk en av de fineste prisene jeg noensinne har fått, sier Curt, som både er glad og beæret over å ha fått den fine utmerkelsen.

engcons grunnlegger og eier Stig Engström passet på å gratulere Curt allerede under Guldgalan.

– Jeg blir alltid glad over å se kunder lykkes, og det er selvsagt ekstra morsomt at det var en av våre første og mest trofaste kunder som fikk denne prestisjetunge prisen, sier Stig Engström.

Curt Sillström startet altså sin transportvirksomhet i 1969 da han kjøpte sin første lastebil, en Volvo N86, av Sven O. Persson, som Curt minnes som en "pålitelig kar".

– Jeg husker det som det var i går. Lastebilen kostet 35 000 kroner, som var mye penger for meg som nystartet sjåfør, forteller Curt.

– Men jeg var aldri bekymret over at det var feil pris fordi Sven O. var kjent for å være en pålitelig kar, sier Curt, som nå selv har utviklet virksomheten til en av de større innen sin bransje i sitt område.

Curt forteller at Sven O. Perssons lastebilselskap, Wist Last & Buss, nå er Nordens største lastebilforhandler og at han fortsetter å handle store deler av bilparken sin der.

– I dag er jeg selv en nokså stor del av Jämtlands næringsliv, og jeg ser både fordelene og viktigheten av å handle lokalt så langt det er mulig, sier Curt, som helt siden begynnelsen har vært storbruker av engcon-gruppens (Mählers, engcon og Drivex) produkter.

– Jeg var nok en av Stigs absolutt første kunder, og den første tiltrotatoren kom Stig selv og monterte for meg, forteller Curt og legger til at han lot seg imponere over Stigs energi og tekniske kunnskap.

– Siden har vi dessuten kjørt med produkter fra både Mählers og Drivex i mange år, sier Curt Sillström.

Vi i engcon Group takker selvsagt for dette og løfter nok en gang på hatten for en suksessrik bedriftseier som er med og setter et godt og forbilledlig selskap på det jämtlandske kartet.

Fakta Curt Sillström Åkeri:

Grunnlagt 1969, eier og adm. dir. Curt Sillström, største deleier i Reaxcer, hovedkontor og garasje i Östersund, ca. 70 ansatte, 55 lastebiler, 16 gravemaskiner, 22 hjullastere, omsetning (ca. 80 millioner kr) 2011, største bestiller, Attacus, PEAB, NCC, Skanska, Östersund kommune, m. fl. Større pågående prosjekter – Österunds Arena, ICA Kvantum.

Les mer om Curt Sillström Åkeri