Velg markedsområde og språk
  • South Korea
07 mai 2012 16.50
  • Nyhet

Mange nyheter fra engcon!

engcon-konsernet – som består av engcon, Mählers og Drivex – fortsetter å ha et høyt tempo i utviklingsarbeidet. Vi har samlet en rekke nyheter som allerede er lansert eller er på vei.

Den nye 2-serien av tiltrotatorer

Vi starter nå utrullingen av engcons nye generasjon av tiltrotatorer i 2-serien. Først ut var EC226, som suksessivt erstatter trotjeneren EC20B, og deretter kommer EC219. Tiltrotatorene i 2-serien er robuste, lette å utføre service på og de har fått økt tiltvinkel. De har hydraulikkmotoren på venstre side, godt beskyttet og synlig for føreren. Dessuten er de fullstendig forberedt for sentralsmøring og tilpasset for høytrykkssvivel.

Kampanje side

Ny gripeklo for jernbane

GR20RR (Grab 20 Rail Road) er et kraftig og avtakbart gripeklosett. Det er spesielt utviklet for det tøffe miljøet ved jernbanearbeider, når for eksempel tunge skinner skal trekkes og løftes av gravemaskiner.

Markedets sikreste styresystem

DC2 oppfyller den nye sikkerhetsstandarden ISO 13849-1 som stiller høye krav til alle inngående deler i et styresystem som hydraulikk, elektronikk og programvare. Sammen med engcons tiltrotatorer skaper DC2 et tryggere og sikrere arbeidsmiljø. DC2 gir blant annet mulighet til belte- og hjulstyring samt bomsving.

Kampanje side

Høytrykkssvivel for krevende ekstrautstyr

Gravemaskinene utstyres med stadig mer og trykkrevende ekstrautstyr og dette stiller helt andre krav til tiltrotatorene enn tidligere. Dette har engcon nå løst ved utviklingen av en høytrykksvivel, som garantert klarer 120 liter/min uten nevneverdig effekttap eller varmedannelse.

Flexiway – banebrytende nyhet

Flexiway fra Mählers er, som navnet antyder, en fleksibel diagonalplog som klarer de fleste forhold. Ikke bare det – med sin banebrytende konstruksjon effektiviserer den brøytearbeidet på en radikal måte. Den er tilpasset for såkalte svarte veier. Dessuten kan plogen forskyves sideveis og den er smidig på moderne veier med ulike trafikkhindringer.

Plogen er også lettere enn en vanlig diagonalplog og går direkte på stålet. Takket være hydraulisk justerbart trykk kan plogen stilles om etter underlaget, for eksempel tørr asfalt eller hard is.

Oppgraderte sideploger for lastebil

Det er de tidligere storselgerne sideplog 45 og HDU fra Mählers som er blitt oppgradert i og med den nye B-serien. Den nye utformingen gjør at plogene kaster snøen bedre og ”løfter” snøen over vei- og brorekkverk. Dessuten er begge sideplogene utstyrt med en skrubar skjøtedel for å øke fleksibiliteten.

Nye høvelblader for lastebiler

De nye høvelbladene HB3-N (fast) og HB5-N (vribart) fra Mählers erstatter storselgerne MS3 og MS5 som ble introdusert i år 2000. Blant forbedringene merkes den nye designen som gir lavere innbyggingshøyde. Høvelbladene monteres uten sveisemomenter for rammefestet og gir høyere markfrigang i transportstilling. Kraftigere plater i bladene gir bedre motstandskraft mot støt, slag og vridninger.

MC2 – styresystem for både høvelblad og ploger

Dette nye styresystemet kan kombineres for drift av både høvelblad og ploger. De fleste funksjonene styres hovedsakelig med en joystick. Systemet er påbyggbart og kan styre eksisterende utrustning. Manøvrering av all utrustning skjer da fra den nye styreenheten.

Oppgradert snølaster

Nye, oppgraderte LSV 275 er suveren når det gjelder å fjerne store mengder snø på kort tid. Den robuste konstruksjonen bygger på Arbrå/Mählers-snøfreserens populære og pålitelige konstruksjon. Den nye og kraftigere motoren klarer hardpakket snø og is – og den oppfyller de nyeste miljøkravene.

Planeringsskuffer i HD-versjon

Nå finnes Drivex planeringsskuffer PS250 og PS270 i Heavy Duty-versjon med gavlforsterkning og kraftigere skjærstål. Skuffene har lang bunn, slik at føreren kan se skjærstålet ved planering og finjustering. De har en skarp bakkant for best mulig resultat ved planeringsarbeid. Kan utstyres med forhøyningsdel for ekstra stort volum ved lasting av f.eks. snø, flis, avfall og lignende.

Effektiv asfaltskjærer

Skjær asfalt effektivt og raskt med Drivex’ skarpe asfaltskjærer, som raskt kan monteres på en skuff eller et gaffelstativ.