Velg markedsområde og språk
07 jul 2011 16.45
  • Nyhet

engcon lanserer nytt styresystem

I mai 2011 lanserte engcon sitt nye proporsjonalstyresystem µ-prop® II (microprop, generasjon 2). Det nye systemet inneholder, i tillegg til proporsjonalstyring av tiltrotator, også mulighet til belte- og hjulstyring samt bomsving, innstillingsmuligheter via blåtann og en såkalt smartphone samt styring med opptil seks ruller. Dessuten oppfyller µ-prop® II den nye maskinsikkerhetsstandarden EN ISO 13849-1.

Systemet er utviklet av firmaet Microprop AB i Umeå, Sverige, i samarbeid med PON. Per i dag er systemet sertifisert og godkjent for Caterpillar gravemaskiner. engcon har imidlertid sikret at styresystemet er tilpasset for å passe til alle gravmaskinmerker på markedet, og sertifisering kommer til å skje etter hvert som det monteres.

– Dette er et av de nye strengere kravene i EN ISO 13849-1 som EU har fastsatt. Vårt nye system oppfyller alle tenkelige krav og er uten tvil et av markedets sikreste systemer, sier engcons eier Stig Engström.

I tillegg til at man nå kan velge belte- og hjulstyring samt bomsving, er det altså mulig å koble µ-prop® II til en smartphone. Dermed får man, via blåtann, tilgang til et eksternt display for innstilling av systemet som visuelt viser funksjonene. Dessuten flyttes aggregatmodulen ned i tiltrotatoren.

– Vi har sett på flere ulike typer eksterne displayer, men spesielt på denne løsningen ettersom den innebærer at mange av brukerne våre faktisk allerede har displayet tilgjengelig, sier Roberth Jonsson.

For mer informasjon om µ-prop® II, kontakt:

Roberth Jonsson
Microprop AB