Velg markedsområde
11 sep 2019 08.32

Engcon øker omsetningen for niende år på rad

Engcon kan se tilbake på 2018 som et svært vellykket driftsår. Når resultatene for 2018 offentliggjøres for bransjen, ser man tydelig at Engcon Holding fortsetter den sterke veksten og befester posisjonen som verdensledende. Omsetningen øker med 137 millioner SEK til 1,2 milliarder SEK, og resultatet lander på 157 millioner SEK. De viktigste årsakene er salgsøkningene i blant annet Nederland og Frankrike. Engcons fortløpende produktutvikling og det stadig voksende sortimentet med sikre og effektive produkter, er også avgjørende for suksessen.

– For å kunne selge bra trenger man egentlig bare produkter av god kvalitet som overgår kundenes forventninger. Vår ettermarkedsservice er kjent for å holde svært høy kvalitet når produktene mot formodning svikter, og det gjør at kundene blir lojale. Vi forsøker selvsagt å holde kostnadene nede og resultatet oppe, slik at vi kan fortsette å investere for å utvikle virksomheten, sier Krister Blomgren, adm. dir. i Engcon Holding.

Engcon spår en økt etterspørsel på verdensmarkedet
I dag antar man at det sitter en tiltrotator på ca. to prosent av alle gravemaskinene i verden, og det betyr et enormt markedspotensial for alle i bransjen. To eksempler på markeder som står overfor store utfordringer i bygg- og anleggsbransjen de neste årene, er USA og Japan. Der etterspør man både sikrere og mer effektive arbeidsmetoder, noe som skaper gode forutsetninger for Engcons sortiment.

– Vi er overbevist om at våre tiltrotatorer, automatiske hurtigkoblinger og sikkerhetsfester er svaret på mange av deres utfordringer. Vår målsetning er helt klart å endre og effektivisere gravemaskinbransjen, sier Krister Blomgren.

Engcon, som i dag har 44 prosent av det totale tiltrotatormarkedet, står godt rustet til å betjene det økte behovet i verden de neste årene.

– Vi effektiviserer prosessene og velger i stor grad å reinvestere fortjenesten for å utvide produksjonen, øke leveringskapasiteten og til å bli enda bedre. Vi har som mål å ligge et skritt foran, og det positive resultatet forenkler den videre utviklingen, sier Krister Blomgren.

Spennende satsinger åpner opp for videre suksess
Høsten 2019 vil Engcon gå inn i nye spennende samarbeid, rekruttere til enda flere nøkkelposisjoner innen salg og standardisere sikkerhetsfestene. Satsinger som gjør at Engcon styrker posisjonen ytterligere både på markedet og ut mot sluttkunden.