Velg markedsområde
16 apr 2019 09.00

Hyundai klargjør sine gravemaskiner for Engcons tiltrotatorer

I forbindelse med verdens største maskinmesse Bauma 2019 kunngjorde Hyundai Construction Equipment i Europa (HCEE) at de vil begynne å fabrikkmontere Engcons trinnløse proporsjonalstyresystem DC2 på sine gravemaskiner. Beslutningen innebærer at Hyundais gravemaskiner blir klargjort for å utstyres med engcons tiltrotatorer.

– Vi er selvsagt glade for å bli prioritert leverandør, sier Krister Blomgren, adm. dir. i Engcon.

Den første modellen av en Engcon-utstyrt gravemaskin ble vist frem under Bauma 2019. Engcons styresystem DC2 og MIG2-spaker vil bli integrert direkte i gravemaskinene for å gjøre det lettere å koble til Engcons tiltrotator.

– Vi er både glade og stolte over at Hyundai har valgt nettopp oss til å gjøre gravemaskinene klare for tiltrotator. Det er gøy å se hvordan flere og flere produsenter ser mulighetene med produktene våre og hvor mye de kan effektivisere gravemaskinene deres. I enkelte situasjoner kan en tiltrotator effektivisere gravearbeidet med opptil 50 prosent, sier Krister Blomgren, adm. dir. i Engcon.

Til å begynne med vil Hyundais gravemaskiner, med fabrikkmontert Engcon-utstyr, komme på det europeiske markedet, men målet er å tilby løsningen over hele verden.

– Det virker smart å begynne på det europeiske markedet. Europa er på mange måter allerede klar for selve teknologien, men det er også nærmere oss her i Sverige, slik at vi enklere kan bistå Hyundai i de innledende fasene av samarbeidet, sier Krister Blomgren.

Hyundai kommenterer beslutningen:

– Vi ser et enormt potensial i Engcons tiltrotatorer, da de forenkler og effektiviserer arbeidet. Derfor valgte vi å integrere denne løsningen i våre maskiner, sier Peter Sebold, produktspesialist i HCEE.