Velg markedsområde
12 apr 2019 14.24

Kobelco viser frem automatisert gravemaskin og engcon tiltrotator under Bauma

Under Bauma 2019 viser en av verdens største gravemaskinprodusenter, Kobelco Construction Machinery, i samarbeid med engcon og Leica Geosystems, frem en automatisk grave- og tiltrotatorfunksjon.

– Det er en spennende løsning som vi har utviklet sammen, sier Krister Blomgren, adm. dir. i engcon Group.

Et av mottoene til den verdensledende tiltrotatorprodusenten engcon er ”One Step Ahead”, og det kommer virkelig til sin rett under årets utgave av Bauma, der de lanserer en unik verdensnyhet.

Kobelco Construction Machinery Europe B.V. (KCME), engcon og Leica Geosystems viser nå frem verdens første tiltrotatorkompatible gravesystem på en Kobelco SK210LC-10 gravemaskin. Systemet kombinerer den nyeste 3DMC-teknologien (3D Machine Control) fra Leica Geosystems med den ledende tiltrotatorteknologien fra engcon.

Kobelco og engcon har, sammen med Leica Geosystems, utviklet systemet til automatisk å styre bommens bevegelse opp og ned samt skuffens posisjon, tilt og rotasjonsvinkel med én spakbevegelse. Systemet er svært fleksibelt, noe som gjør at føreren kan velge mellom Auto Boom Control, Auto Bucket Control, Auto Tilt Control og Auto Rotation Control eller en kombinasjon av alt som kreves for å gi føreren maksimal kontroll.

– Vi har sammen utviklet denne funksjonen som vi synes virker svært spennende. Samarbeidet har gått utrolig bra, og det var gøy å se den engcon-utstyrt gravemaskinen med all automatikken på messen. Den får utrolig mye oppmerksomhet og mange positive reaksjoner, sier Krister Blomgren, adm. dir. i engcon Group.

Bauma-messen er verdens største bygg- og anleggsmesse. I løpet av 7 dager samles det over en halv million besøkende, over 3000 utstillere og nesten 1500 journalister.

– Bauma-messen er virkelig ”the place to be” for alle i bygg- og anleggsbransjen. For oss er det helt naturlig å være der. Det er svært givende å møte alle interesserte og vise frem både oss selv og våre produkter, sier Krister Blomgren.

En fullstendig europeisk lansering av Kobelcos automatiske grave- og tiltrotatorsystem vil etter planen finne sted i første kvartal 2020.

Det automatiske gravesystemet kan ses i drift på Kobelcos utendørsstand nr. FN.1016

engcon er å finne på utendørsstand nr. FM.708/3, og Leica Geosystems i Hall A2, stand 137.

Mediekontakt Kobelco: +44 165 268 00 60 eller e-post kobelco@rbpagency.com

Mediekontakt engcon Group: +46 70 529 96 32 eller e-post sten.stromgren@engcon.se

Mediekontakt Leica Geosystems: +41 417 27 89 60 eller e-post penny.boviatsou@leica-geosystems.com