Velg markedsområde
13 mar 2019 09.00

Engcon lanserer ny serie markvibratorer med lavt gjennomstrømningsbehov for gravemaskiner – kan drives via tiltrotatoren

Den verdensledende tiltrotatorprodusenten Engcon tar nå et stort skritt fremover når det gjelder markvibratorer for gravemaskiner. I 2019 lanseres en helt nyutviklet serie markvibratorer med lavt gjennomstrømningsbehov som kan drives via en tiltrotator. Dette vil ifølge Engcon øke bruksområdet betraktelig og gjøre gravemaskinene enda sikrere og mer effektive.

Engcon har siden slutten av 90-tallet produsert markvibratorer for gravemaskiner, men problemet har tidligere vært at de har krevd en så pass høy hydraulikkgjennomstrømning at man ikke har kunnet koble dem direkte til ekstrauttaket på tiltrotatoren. Dette har gjort at man ikke har kunnet rotere markvibratorene fritt. Nå har engcon løst dette problemet med en helt nyutviklet serie markvibratorer med lavt gjennomstrømningsbehov.

– Vi vet at kombinasjonen markvibrator og gravemaskin er ideell da det forbedrer arbeidsmiljøet til de som ellers går og styrer markvibratorene nede i grøfter av forskjellig slag, sier Johan Johansson, konstruktør og prosjektleder for Engcon nye markvibratorserie.

Øker sikkerheten

Johan Johansson sier at det dreier seg om tre modeller: PC3500, PC6000 og PC9500, der modellnavnet betyr ”Plate Compactor” og angir hvilken pakkekraft i kg markvibratoren har.

– En annen stor fordel med markvibrator på en gravemaskin er at sikkerheten for bakkearbeiderne øker betraktelig. For eksempel ved pakking nede i dype grøfter er det stor fare for at vibrasjonene fra markvibratoren får grøftekantene til å rase ned og begrave personen under tunge jordmasser, sier Johan Johansson.

I tillegg til redusert fare for personskade og bedre arbeidsmiljø, kan Engcons markvibratorer brukes til å pakke hellinger der tradisjonell markvibrering med rullekomprimatorer eller håndmanøvrerte markvibratorer ikke er mulig. Det kan være alt fra vanlige veikanter til pakking rundt brostøtter, erosjonsbeskyttelser rundt vassdrag m.m.

Den nye markvibratorserien PC3500 vil bli utstilt på Engcons stand (nr.: FM.708/3) på bygg- og anleggsmessen Bauma 2019 i München 8. – 14. april.