Velg markedsområde
13 feb 2019 08.02

Engcons slangefrie modulsystem og høytrykkssvivel er klare for serieleveranse
– gjør tiltrotatoren lettere, mer servicevennlig og tillater større gjennomstrømning

Våren 2018 viste Engcon, som er verdensledende produsent av tiltrotatorer, frem en unik modulkonstruksjon der det automatiske oljekoblingssystemet EC-Oil og hydraulikktilkoblinger for gripekassetten GRD og feievalsen SWD kan ettermonteres helt uten slanger. Nå kunngjør Engcon at de er klare til å gå over fra prototypestadiet til serieproduksjon.

Den slangefrie konstruksjonen gir en overlegen enkelhet og et «rent» redskapsfeste. Det blir lett å ettermontere Engcons automatiske oljekoblingssystem EC-Oil fordi blokken skrus fast uten slangetrekking. Det blir like lett å installere og ettermontere koblingene slangefritt til Engcons nye avtagbare og ettermonterbare gripekassett GRD og feievals SWD.

Ny høytrykkssvivel

Parallelt med utviklingen av det nye modulbaserte redskapsfestet, har Engcons utviklet en ny høytrykkssvivel som tillater hydraulisk gjennomstrømning på opptil 200 l/min. Dette oppnår man ved å «direkteforsyne» hydraulikkfunksjonen uten å gå via tiltrotatorens ventiler. Den nye høytrykkssvivelen har dessuten en egen lekkasjeoljekanal som gjør det mulig å kjøre lekkasjeolje via tiltrotatoren. Dessuten er Engcons nye svivel bygget for trykk opptil 350 bar.

– Denne utviklingen inngår i vår unike modulstrategi, der vi tilbyr et grunnprodukt der kundene enkelt kan legge til funksjoner i ettertid. Dessuten eliminerer vi problemene med lekkasjer i slanger som beveger seg i redskapsfestet, sier Fredrik Jonsson, utviklingssjef i Engcon Group.

Serieleveranse 2019

Serieleveranse av de modulbaserte redskapsfestene i størrelsen QS60 for EC214 og EC219 starter fra og med februar 2019 på det nordiske markedet og fra og med mai 2019 på øvrige markeder.

Serieleveranse av QS70 for EC233 starter fra og med februar 2019 på det nordiske markedet og fra og med juli 2019 på øvrige markeder.

Serieleveranse av QS70 for EC226 starter fra og med mars/april 2019 på det nordiske markedet og fra og med oktober 2019 på øvrige markeder.