Velg markedsområde
06 feb 2019 09.00

Engcon tilbyr automatisk redskapsfeste for gravemaskiner opptil 40 tonn
– Kobler automatisk store hydrauliske redskaper med høye trykk

Engcon, som er verdensledende produsent av tiltrotatorer, starter i løpet av 2019 produksjonen av EC-Oil 80, en automatisk hydraulikkobling som passer til redskapsfestet Q-Safe 80 for gravemaskiner opptil 40 tonn og for store og trykkavhengige redskaper.

I 2018 kunngjorde Engcon at de hadde startet prototyptester av EC-Oil 80, den største modellen av automatiske hydraulikkoblinger. Det betyr kort sagt at føreren kan sitte i gravemaskinen når han kobler til eller fra tiltrotatoren og andre hydrauliske redskaper. Det å måtte gå inn og ut av maskinen, med manuell håndtering av kranglete, skitne og trykksatte hydraulikkoblinger er dermed en saga blott.

EC-Oil 80 blir klar for fullskalaproduksjon våren 2019. Automatisk hydraulikkkobling på redskapsfester og tiltrotatorer blir dermed tilgjengelig i størrelsene QS45-QS80 som kostnadsfri standard når kunden kjøper kombinasjonen maskinfeste, tiltrotator og styresystem DC2.

– Det er stor etterspørsel etter automatiske redskapsfester for de større gravemaskinene, da de større manuelle hydraulikkoblingene fra ¾-toms størrelse og oppover er tunge og uhåndterlige, sier Fredrik Jonsson, utviklingssjef hos Engcon Group.

Q-Safe 80 blir det kraftigste av de automatiske redskapsfestene Engcon har utviklet, og det bestykkes som standard med en EC-Oil 70-blokk med to ¾-toms koblinger, en strømkontakt og en kobling for sentralsmøring. Dette dekker mange behov og kan da automatisk koble Engcons tiltrotatorer med tilsvarende EC-Oil-kobling.

I tillegg til standardkonfigurasjonen kan redskapsfestet Q-Safe 80 dessuten bestykkes med en EC-Oil 80-blokk, to 1-toms hydraulikkoblinger, en ½-toms hydraulikkobling samt to strømkontakter.

Med den konfigurasjonen kan man få opptil 250 liters gjennomstrømning gjennom et Q-Safe 80 redskapsfeste.

– Hvis det skulle være behov for ytterligere gjennomstrømning, kan man bytte ut EC-Oil 70-blokken med en EC-Oil 80-blokk. Da oppnår man en gjennomstrømning på opptil 300 liter, og da kan man koble til store redskaper som krever høyt fløde , sier Fredrik Jonsson.

Engcon sier at deres hydraulikkredskaper, markvibratorer, sorteringsklyper, kombiklyper, feievalser og gaffelstativer kan fås ferdigbestykket med automatiske EC-Oil-hydraulikkoblinger og at de også tilbyr ferdige overdeler/adaptere som kan sveises eller skrus fast på kundens eksisterende hydraulikkredskaper.