Velg markedsområde
20 des 2018 11.28

Engcon: Nulltoleranse mot mistede skuffer

Det har sagts att politik är att vilja något. Jag menar att detsamma gäller företagande. Vi driver företag för att vi vill någonting.

Tiltrotatoren som ble starten for engcon i 1990, ble til fordi jeg ville løse et teknisk problem. Noen tiår senere kan jeg konstatere at mye har skjedd, både med videreutviklingen av selskapet og produktsystemene og forretningsløsningene vi tilbyr over hele verden. Men jeg vet også at vi er på langt nær ferdige. Vi vil mer.

Nulltoleranse for arbeidsplassulykker har vært mye diskutert over lengre tid. Men det eneste som er null enn så lenge, er utfallet av diskusjonene. I min nisje, gravemaskiner og redskapsfester, har det heller ikke skjedd mye.

Det kan være fordi beslutningsprosessene er omfattende, aktørene tunge og meningene mange. Men vi kan ikke la mangelen på konsensus skape unødvendige hindringer som fortsetter å bremse utviklingen, hvis vi skal komme noen vei.

Mens vi i Sverige står i stampe, har Maskingrossistenes Forening (MGF) i Norge tatt et viktig skritt i riktig retning ved å gi ut anbefalinger om å stille høyere sikkerhetskrav enn de man finner i de internasjonale standardene. Eksempler fra bilindustrien viser imidlertid at man kan oppnå store endringer på kort tid hvis bare viljen er til stede. De fleste bilkjøpere hadde knapt hørt om radarbasert adaptiv cruisekontroll for noen år siden, men i dag er denne teknologien mer eller mindre standardutstyr i alle nye biler, store som små. Det har gått fort, men enda viktigere; sikkerhetsarbeidet har fokusert på de riktige tingene, nemlig å eliminere den menneskelige faktoren, som forårsaker de aller fleste ulykkene som skjer. Her kan vi også lære.

Ved å lansere det «ansvarlige redskapsfestet» vil vi i engcon gjøre hva vi kan for å drive utviklingen mot nulltoleranse for arbeidsplassulykker der gravemaskiner er involvert. Gjennom systemet vi har utviklet, gjør redskapsfestet for maskin-

føreren det samme som den adaptive cruisekontrollen gjør for bilføreren – setter en stopper før ulykken er ute. Systemet tar over deler av førerens ansvar og reduserer antallet nestenulykker.

Vi kan gjøre mye mer for å øke sikkerheten ved redskapsbytte bare viljen er til stede hos alle. Og vi vil. Tro ikke at dagens inngrodde sikkerhetssystem er det endelige. Vi drives, akkurat som vi alltid har gjort, også av viljen til å være problemløsere og til å finne innovative løsninger fremover. For vår egen skyld, men først og fremst for sikkerhetens skyld.

Stig Engström
Konsernsjef og grunnlegger, Engcon