Velg markedsområde
22 nov 2018 08.00

Engcon lanserer en ny serie sorteringsskuffer – kommer i spesialutviklet design

Produktnyhetene kommer tett fra den verdensledende tiltrotatorprodusenten Engcon. De har utviklet en helt ny serie sorteringsskuffer for gravemaskiner i størrelsen 1,5 – 33. Skuffene, som får modellnavnet SKB, er utviklet etter anmodning fra det nederlandske markedet, der det er stor etterspørsel etter denne typen skuffer.

I motsetning til en tradisjonell sorteringsskuff, der skuffesidene kan være i veien når man f.eks. må komme til under større asfaltbiter eller andre materialer, har den nye skuffen en spesielt utviklet form der de klassiske sideplatene svinger inn.

– Forespørselen om denne skuffetypen kom opprinnelig fra vårt team i Nederland, men vi har også fått forespørsler fra andre markeder. Da vi merket at behovet var så stort, bestemte vi oss for å kjøre i gang produksjonen med en gang, sier Johan Johansson, konstruktør hos Engcon.

Ulike skuffer for ulike behov

Den nye sorteringsskuffen produseres i åtte størrelser, fra 70 liter og 600 mm i bredde opp til 1550 liter og 1500 mm bredde. Skuffen, som kan bestilles omgående, supplerer Engcons eksisterende modell som ble lansert i 2016.

– Sorteringsskuffen vi lanserte i 2016 har utformingen til en planeringsskuff, med ribbene på tvers over skuffebunnen. Den nye skuffen blir litt smalere, dypere og har ribbene i dybden. Det finnes to skoler innen dette, og vi kan ikke si at den ene utelukker den andre. Derfor tilbyr vi nå begge typene til kundene våre. Ulike løsninger for ulike behov, ganske enkelt, sier Johan Johansson.

Engcons sorteringsskuffer krever ingen hydraulikk, og egner seg godt til enklere sorteringsarbeid der det f.eks. trengs en finere masse til tilbakefylling eller annen bruk. Skjærstålet, de nedre sideplatene og ribbene består av høyholdfast slitestål med opp til 500 Brinells hardhet, noe som garanterer lang levetid.