Velg markedsområde
15 des 2017 14.44

Engcon størst igjen – omsatte for nesten dobbelt så mye som nærmeste konkurrent

Engcon fortsetter å befeste posisjonen som verdens største produsent av tiltrotatorer. I 2016 hadde selskapet en omsetning på drøyt 780 MSEK, som var en økning på nesten 200 MSEK mot året før. Det betyr at Engcon er nesten dobbelt så store som nærmeste konkurrent. Omsetningsøkningen skyldes blant annet økte markedsandeler, god vekst både på de nordiske og øvrige markedene samt fortsatt høy takt med nye produktlanseringer.

Når Engcon oppsummerer driftsåret 2016, kan de konstatere en omsetningsøkning på drøyt 32 prosent sammenlignet med 2015. Engcon omsatte da for ca. 580 MSEK, noe som ble fulgt opp med nesten 780 MSEK i 2016.

– Det er selvsagt sterke tall. Da vi passerte en halv milliard i omsetning, var vi kjempefornøyde, og nå kan vi si at vi slo den med god margin. Tallene taler sitt tydelige språk, sier Krister Blomgren, adm. dir. i Engcon Group, og fortsetter:

– Vi ekspanderte kraftig i 2016 med kontorer i Nederland og Frankrike, og vi lanserte dessuten flere interessante produkter som gir oss ytterligere fordeler overfor konkurrentene.

Krister Blomgren ser også at EC-Oil – Engcons løsning for automatisk kobling av hydrauliske verktøy uten at man må forlate førerhuset – har skutt fart, og han spår at den blir svært sentral i selskapets videre vekst.

– Det sikre og smarte redskapsfestet Q-Safe-D, som er tilpasset for EC-Oil og vår nye avtagbare klype GRD og feievals SWD. Et standardisert låsesystem. DC2 proporsjonalstyresystem med fjernsupport via mobilnettet og mange andre smarte funksjoner som vi har utviklet, gir oss et stort teknologisk forsprang, sier Krister Blomgren

Pilene for 2017 peker oppover

Engcon ser lyst på driftsåret 2017. Målet er å øke omsetningen ytterligere og fortsatt være verdensledende. Krister Blomgren peker på en rekke hendelser som taler for at 2017 skal kunne oppsummeres som et minst like sterkt år.

– I løpet av året har vi åpnet et kontor i Nord-Amerika, lansert EC233 – vår kraftigste tiltrotator så langt for gravemaskiner opp til 33 tonn, og investert millioner i fabrikken i Strömsund. Mildt sagt et offensivt år, sier Krister Blomgren, som spår at Engcon trolig vil være et milliardselskap ved neste årsregnskap.

Som en anerkjennelse for den sterke økonomiske utviklingen ble dessuten Stig Engström, Engcons grunnlegger, tildelt prisen som Årets grunnlegger i 2017.